tiistai 14. tammikuuta 2014

Oi, sehän on Pemberley!



Luetteloin hiljattain Museokeskuksen kulttuurihistorialliseen esinekokoelmaan kahvi- ja teekaluston, joka on kuulunut turkulaiselle perheelle.  Kalustossa on jäljellä kuusi kahvikuppia, kahdeksan teekuppia, neljä aluslautasta ja syvä kulho. Mitä kaikkea käyttäjien käsistä on sälähtänyt säpäleiksi vuosien varrella, ei ole tiedossa. 



Heti kun näin astiat ja kuulin että niitä arvellaan englantilaisiksi, pälkähti päähäni otsikon lause. Tiedättehän, Pemberley, kuvitteellinen kartano Jane Austenin romaanissa Ylpeys ja ennakkoluulo! Se herra Darcyn kotikartano, jota sankaritar onnellisesti päätyy emännöimään! Äskeisen joulun aikaan esitettiin TV:ssä jälleen kerran kirjan loistava filmatisointi, jossa Lizzy Bennett toteaa ilkikurisesti rakastuneensa Darcyyn vasta "from my first seeing his beautiful grounds at Pemberley."


Mielleyhtymäni on sikäli aiheellinen, että astiaston koristeaihe lienee ihan yhtä kuvitteellinen kuin Pemberley. Kyseessä on kuparipiirrossiirtokuva, jossa veteen peilautuu uusklassinen (mutta porraspäätyinen) pitkä rakennus, ja idyllin täydentävät runsas kasvillisuus sekä etualan joutsen- ja kaurisparit. Asetelma on tyypillinen romantiikan ajan kuvastolle. Samalla tavalla romantisoiden esitettiin myös 1800-luvun alkupuolen keramiikan kuvituksena suosittuja kuuluisia rakennuksia ja todellisia kartanoita, mutta silloin mukana oli aina kohteen nimi. Tässä astiastossa kartanoa ei ole nimetty, joten se on samanlainen ideaalikuva kuin Darcyn kotikartano Austenin kirjassa.



Englantilainen alkuperä jää kuitenkin toistaiseksi arvelun tasolle, sillä astioissa ei ole myöskään valmistajan leimoja. Kuviointi on niukanpuoleinen, sillä kartanomaisemaa eivät kehystä lautasen reunoissa tai kuppien suussa niin tavalliset koristevyöhykkeet. Massa ei ole parhainta läpikuultavaa posliinia ja lasituksesta löytyy epäpuhtauksia ja puutteita, joten asialla on ehkä todellakin ollut joku vähemmän nimekäs englantilaisen Stoke-on-Trentin alueen keramiikan valmistajista. Alueen keramiikan yleisnimi on Staffordshiren posliini.



Minähän en tiennyt näin vanhasta keramiikasta entuudestaan mitään, mutta muutamaa käsikirjaa lukemalla sain selville, että kuppien tunnusmerkit - korvan muoto ja pohjarenkaan yläpuolinen kovera profiili - kuuluvat London shape-nimellä tunnettuun malliin. Sitä on valmistettu pitkin 1800-lukua, joten ajoittamisessa tieto ei paljon auta.



Lisäksi kuitenkin opin, että posliiniin painettujen kuvien yleisin ja alkuun ainoa värisävy oli koboltinsininen. Vasta 1810-luvulla alettiin kokeilla mm ruskeiden kuvien painamista, ja 1820-luvun lopulla opittiin valmistamaan eri sävyisiä punaisia, keltaisia, vihreitä ja mustia siirtokuvia. Tarkaksi keksimisajaksi ilmoitetaan eräässä kirjassa vuosi 1828. Niksinä oli väriaineiden lisääminen Barbadokselta tuotuun ”tervaan” eli maaöljyyn – petrokemiallinen keksintö siis.

Turun museokeskuksen astiasto ajoittuu karkeasti 1820-luvulta noin 1850-luvulle. Sen tuloreitti Suomeen ja muu alkuhistoria on tuntematon, mutta astioihin painettua kartanoa on ehtinyt tuijotella jo useampi suomalaissukupolvi. Monta tarinaakin kuva on saattanut synnyttää ennen minun Pemberley-mielikuvaani!



Lockett, Terence – Godden, Geoffrey: Davenport China, Earthenware, Glass. Suffolk 1989

Neale, Gillian: Miller's Encyclopedia of British Transfer-Printed Pottery Patterns 1790-1930.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...