Museokeskuksen seuraavan vuosikirjan artikkelit tulevat käsittelemään kukin tavallaan kasveja kulttuurisena ilmiönä. Tämän sivutuotteena olen tutustunut taas vanhaan kiinnostuksen kohteeseeni Elias Til-Landzin kuuluisimpaan teokseen, jota kävimme kollegani Kari Hintsalan kanssa Turun yliopiston kirjastossa selaamassa. No, kuuluisuus on suhteellista – vai oletteko tienneet, että Suomen ja samalla Ruotsin vanhin kasvikirja on kirjoitettu, kuvitettu ja painettu Turussa ja kertoo täkäläisestä kasvillisuudesta?
Turun yliopiston kirjaston omistama kappale on kuulunut
aiemmin mm C.A. Gottlundille ja kasvitieteilijä Edvard Wainiolle
Ruotsalaissyntyinen Elias Til-Landz (1640-93) suoritti
elämäntyönsä Turun Akatemian lääketieteen professorina. Kasvien lääkinnällisten
ominaisuuksien tunteminen kuului tieteenalaan olennaisesti, ja tarmokas
Tillandz julkaisi tämän vuoksi uraauurtavan Turun seudun kasvilistan. Häntä
kunnioitetaan siis syystä nimellä ”Suomen kasvitieteen isä”. Kirja painettiin Akatemian omassa kirjapainossa. Sen ensimmäinen laitos ilmestyi vuonna 1673 ja toinen, mm ruotsin- ja suomenkielisillä nimillä
täydennetty painos 1683. Kirjassa lueteltiin viitisensataa luonnon- ja viljeltyä
kasvia, jotka siis todistettavasti tuolloin kasvoivat tällä seudulla. Kirja onkin myös huomattava luonnontieteellinen ja paikallishistoriallinen dokumentti.
Vasta vuoden 1683 painos sisälsi latinan kielellä tietoja
kasvien lääkekäytöstä, sekä kasvien suomen- ja ruotsinkieliset nimet.
Nykyihmiselle kasvilista ilman kuvia ei avaudu
lajitunnistusoppaana, mutta näinhän oli asia myös 1600-luvulla. Toiseen
painokseen Tillandz teettikin kuvitusliitteen nimeltä Icones novae. Siinä on esitetty
puupiirroksina liki 160 Catalogus-listan kasveista. Kuvalaatat on todettu
uskollisiksi jäljennöksiksi 1500-luvulla julkaistuista ulkomaisista
kasvikirjoista. Siis plagiointia mitä karkeimmalla tavalla! Tänä päivänä media
rummuttaisi ja keskustelusivuilla kiehuisi!
Kevätesikko, akileija ja mukulaleinikki Turun yliopiston kappaleessa Icones novae-nidettä. Osaan piirroksista on joku kirjan entinen omistajista kirjoittanut ruotsiksi huomioita kasvien lääkekäytöstä Alla piirosten esikuvat ulkomaisissa kasvikirjoissa - yhdennäköisyys on ilmeinen.
Mutta aikoinaan asiasta ei syntynyt hälyä. Kuvien kopiointi
oli normaali menettely, kuvalaattoja myytiin kirjapainosta toiseen, ja samoja kuvia käytettiin mitä
erilaisimmissa painotuotteissa. Olihan ajan yleinen ohjenuora tieteenkin suhteen nojata vanhoihin auktoriteetteihin. Turun Akatemian ohjesäännössä määrättiin ”itse kutakin professoria
varomaan esittämästä mitään uutta siinä tarkoituksessa, että hän siten
näyttäisi tietävän enemmän kuin muut”.
Kuka kuvalaatat kaiversi? Loogisin vaihtoehto ja
todennäköinen tekijä on Turun Akatemian kirjapainon palveluksessa juuri
Iconeksen ilmestymisaikaan työskennellyt kaivertaja, paljasjalkainen
turkulainen Daniel Medelplan. Daniel syntyi noin vuonna 1657 vaununtekijä Jonas
Sveninpoika Medelplanin perheeseen ja sai oppinsa ilmeisesti turkulaisessa
Gezeliuksen kirjapainossa. Turun Akatemia palkkasi hänet vuonna 1678 ja
kymmenen työteliään vuoden ajan hän tuotti puupiirroksia sekä Akatemian että
Gezeliuksen kirjapainoille. Parhaiten jälkimaailma muistaa Danielin kuitenkin ns
Pälkäneen puuaapisesta, jonka hän kaiversi elämänsä ehtoolla erinäisten onnettomien
vaiheiden jälkeen.
Tulitteko uteliaiksi? Voitte lukea lisää Eliaasta ja
Danielista Kansallisbiografian lehdiltä tai sen verkkoversiosta. Sieltä selviää
mm miksi Elias muutti alkuperäisen sukunimensä Tillander muotoon Til-Landz.
Helsingin yliopiston Catalogus- ja Icones-niteet sähköisessä
muodossa Doria-tietokannassa (yllä oleva
tekstiaukeama sieltä)
Anna Perälä: Tiedon ja taidon kuvat. Suomalaisten
painotuotteiden puupiirrokset ja niiden tekijät. Jyväskylä 2003
Eva Ruoff: Vanhoja suomalaisia puutarhoja. Keuruu 2011
Lilli Skepparnabb: Elias Tillandz’ växtbilder och växtnamn.
Lovisa 1961 (yllä olevat mustavalkoiset kuvat tästä teoksesta)
K. Wein: Elias Tillandz*s ’Catalogus plantarum’ (1683) im
Lichte seiner Zeit erklärt und gewürdigt. Helsinki 1930
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti