”Hyvä Tuomas joulun tuopi,
paha Nuutti pois sen viepi”
(Nousiainen)
Skandinaviassa
joulu on tunnetusti ikivanha, jopa esikristillinen juhla. Näin arvelee
Uno Harva Varsinais-Suomen historiassa asian
olevan myös lounaisessa Suomessa, kun taas muualla maassa joulu on uudempana
perinteenä saanut periä myöhäissyksyisen kekrin manttelin vuodenvaihteen
juhlana.
Vanha ruotsalainen maakuntalaki määräsi joulun kestävän
kaksikymmentä päivää. Tästä tulee sanonta ”tjugondedag Knut kör julen ut” eli ”kahdeskymmenespäivä
Nuutti karkoittaa joulun”. Tarkat kuitenkin laskevat, että Tuomaasta
Nuuttiinhan tekee molemmat päivät mukaan luettuna peräti 24 päivää.
Nuutin päivän paikkaa on kuitenkin siirretty 1600-luvulla,
aiemmin se sijaitsi nykyisen loppiaisen paikkeilla. Nykyisellä Nuutin päivän
sijainnilla saadaan 20 päivää laskemalla joulupäivästä Nuuttiin, mikä on
sinällään looginen kokonaisuus. Tällöin joulun aloittaminen Tuomaana voidaan
nähdä eräänlaisena ”varaslähtönä”, mikä puolestaan sopii kansanomaiseen
asennoitumiseen. Kansa näet on mielellään venyttänyt vuoden suurinta juhlaa
aikana, jolloin talossa ei paljoa töitä ole, kun taas virkavalta on kautta
aikojen koettanut sitä rajoittaa.
”Jos olis seittämä joulu
vuares ja seittämä viikko joka joulu, ei tarttis paljo tyät tehr, jos aattoi
vähä puit hakkasis.”
Kansanomaisen joulun sisältö liittyykin olennaisesti satoon
ja maanviljelykseen: joulu on se aika vuodenkierrossa, jolloin syötävää talossa
oli. Sadonkorjuun ja syysteurastuksen jälkeen piisasi sekä lihaa että leipää ja
silloinhan on paras aika juhlalle (sana ”juhla” on läheistä sukua sanalle ”joulu”).
Leivän rooli joulupöydässä oli tietenkin tärkeä. Jouluksi
piti olla mahdollisimman montaa lajia leipää. Tyypillinen
varsinaissuomalainen joululeipä on imellettyä taikinaa ja hapanjuurta yhdistävä
varilimppu. Aivan erityinen asema oli
joulu- tai kylvökakulla, joka oli suuri leipä jota ei syöty jouluna vaan se
säästettiin kevääseen, jolloin se joko syötettiin kylvömiehille tai ripoteltiin
murusina pellolle.
Leivän lisäksi olut tai sahti ja viina ovat olleet
perinteinen osa joulunviettoa ja joulun juomien valmistelu oli prosessi, joka
aloitettiin jo Antin päivänä 30.11. Tuomaan päiväksi juoman oli määrä olla
valmis.
Joulun liittymisestä maanviljelyyn kertoo myös se, että
joulun katsottiin saapuvan tupaan vasta jouluolkien myötä. Kiikalassa oli
tapana että olkien sisäänkantajaa tervehdittiin juhlan henkilöitymänä. Oljet
levitettiin sitten tuvan perälle, etenkin ruokapöydän alle. Olkia heitettiin
myös kattoon. Kenties tämän takia myös perinteiset joulukoristeet kuten
himmelit on usein valmistettu oljista.
Tuvan koristamiseen liittyy myös sen siistiminen tai
valkaisu. Monilla alueilla on seinät peitetty tuoreilla päreillä. Kemiössä
joulua edelsi siivouspäivä ”skrapandagen” eli kaapimispäivä, jolloin seinät
kaavittiin noesta puhtaiksi. Pöytyällä tiedetään jopa vuollun tuvan seinät
tuoreelle pinnalle.
Perinteisiin varsinaissuomalaisiin joulukoristeisiin lukeutuvat joulukruunut, jotka ovat puisia kattoon ripustettavia kynttelikköjä. Tämä paperein koristeltu kruunu on kotoisin Laitilan seudulta. |
Tuomaanristit (alla) ovat perinteisiä joulukoristeita Korppoossa kun taas olkihimmeleitä (yllä) on käytetty lähes kaikkialla Suomessa. Luostarinmäen käsityöläismuseo. |
Entäs joulutontut? Uskosta tonttuihin eli kodin haltijoihin
kirjoitti jo Michael Agricola 1500-luvulla: ”Tontu Honen menon hallitzi”. 1700-luvulla Mynämäen pappina toiminut
Antti Lizelius kirjoitti kodin haltijoiden palvonnasta mm. että heille
pyhitettiin tietyt huoneet. Myöhemmissä tiedoissa (SKS:n arkisto) kerrotaan
kuinka kodinhaltijaa kiitettiin jouluna antamalla osa juhlaruoista ja -juomista.
Kiikalassa jätettiin jouluruoat yöksi pöydälle tonttua varten. Karinaisissa puolestaan
vietiin tontulle jouluryyppy riiheen ja Somerniemellä jätettiin pöydälle yöksi
täysi tuopillinen sahtia.
Olut tai sahti ja paloviina ovat kuin ovatkin kuuluneet kansanomaiseen joulunviettoon. Ne ovat myös olleet sopivia lahjoja tontulle. |
Mitä tulee joulupukkiin, jouluämmiin, nuuttipukkiin,
tapaninlaulajiin, parooneihin, ynnä muihin joulunaikaan talosta toiseen
liikkuviin kummajaisiin, voidaan todeta että ne kaikki ovat kansainvälisten talveen
liittyvien naamioitujen kulkueperinteiden muunnelmia. Yhteistä niille usein on,
että naamioituna talosta taloon ovat kulkeneet kylän nuoret, jotka ovat kerjänneet
ruokaa ja (etenkin) juomaa omia joulunaikaisia kokoontumisiaan ja leikkejään varten.
Naamioidut kulkueet ovat voineet olla varsin vaihtelevan
tapaisia ja nykyajan vakiintuneesta ”joulu-ukkoperinteestä” hyvinkin
poikkeavia, kuten allaoleva Niilo Kallion klassinen kuvaus Halikon
Hakoniskoista kertoo. Tähän joulun päätöstä kuvaavaan kertomukseen onkin hyvä
lopettaa myös tämä kirjoitus.
”Ja ku sitt til hämärä
aika niin porsto rupesikin taas kolisema simmott ette ollu viäl ennen kolissun
ja kun ovi aukentus, tul siält elefantt ensmäseks sisäll ja tömist ja hakkas
nokallas permanto. Sitt tul simmone ku ol kakstoist kuivanu vihta kaulas,
simmost ku ol jo pirti akkunast ulos paiskattu, ja simmone ku ol nuarittu mont
kertta ympärs ja siin killus sitt kaikelaissi tynnärin tapei ja hanoi. Sitt
simmone ku ol tyhji lekkerei ja leilei säljäs ja simmonen ku ol tyhji pottui
prakkaleis, joka prakkalis ol pottu. Ja sitte rupes tulema simmost kirjava
joukko, niinkon pussi suust ja niit ol sitt niin palj ett meijä suur tupa ol
niin täynn ko seisoma mahtus. Sitt ku nee oli siin tarppeks seikaloinu ja
vihrelly toinen toissias ja kilistelly ja kalistellu niit tyhji kamssujas,
läksi ne taas ulos menemä samas järjestykses, kun ne tuliva, elefantt erell
taas. Ku ne oliva lehteny, niin tupa ol niinko sikalätt, munelt äijält oli parra
heltiny ja munt tynnärintappi ja hana löyretti siält kuivaneitte vihralehtie
joukost. Sitt piikoil ol kova juaksemine, heitin täytys kaikk hakke ympärs
paikkakuntta ja sovitell, ett mikä mihenki tynnäri ja hana sopis.”
(teksti ja kuvat: John Björkman / Varsinais-Suomen maakuntamuseo)
Kirjallisuutta
joulusta ja muista juhlaperinteistä:
Jouko Hautala (toim.) Vanhat merkkipäivät. Suomalaisen
kirjallisuuden seura, 1986.
Kustaa Vilkuna. Vuotuinen ajantieto. 1981.
Uno Harva. Varsinais-Suomen henkistä kansankulttuuria.
Varsinais-Suomen historia III:1, 1935.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti