Som väl känt är
den skandinaviska julen en urgammal fest, som firades redan före kristendomen. Enligt
Uno Harva har detta även varit fallet i Egentliga Finland, i kontrast till övriga Finland där julen som nyare tradition fått överta mycket av den gamla
höstliga kekrifestens roll.
En gammal svensk
landskapslag bestämde att julen får vara i tjugo dagar. Härav kommer ordstävet ”Tjugondag
Knut kör julen ut”. Man talade också om att julen varar ”från Tomas till Knut”.
Nu räknar kanske noggrannare läsare att det ju blir 24 dagar, men både Tomas
(21.12.) och Knut (13.1.) medräknade.
Knutsdagen har
ändå flyttats till sitt nuvarande datum först på 1600-talet. Tidigare firades
Knut ungefär vid nuvarande trettondagen. Med det nuvarande datumet får vi ändå
en 20 dagar lång jul om vi börjar räkna från juldagen 25.12. Att starta julen
vid Tomasmäss skulle enligt det räknesättet kunna ses som en ”tjuvstart” till
julen, vilket helt lämpar sig till den folkliga mentaliteten. Allmogen har gärna
velat förlänga årets största fest vid en tid då det inte fanns mycket arbete på
gården, medan statsmakten för sin del försökt inskränka festandet.
De folkliga
julsederna hör tätt ihop med jordbruket och dess årstider: efter skörden och
höstslakten fanns det gott om mat i huset och när skulle man festa, om inte då
man har?
I en jordbrukskultur har naturligtvis brödet intagit en viktig roll i festligheterna. Till
jul skulle man ha så många sorters bröd som möjligt. Ett typiskt julbröd för
Egentliga Finland är sötsurlimpan, som bakas på en blandning sötnad och sur
deg. En alldeles särskild roll hade såkakan eller ”julleivån” som den kallades i
Kimito. Denna stora limpa åts inte på julen - den var en "skådelimpa" som sparades till vårsådden
då antingen såningsmännen åt brödet, eller så ströddes det smulade brödet ut på
åkern.
I tillägg till brödet har julölet och senare också brännvinet traditionellt tillhört julfirandet. Bryggandet av juldryckerna var en lång process som påbörjades redan vid Andersmäss 30.11. Drycken skulle vara klar till Tomasmäss eller enligt vissa traditioner till Annadagen.
Julens anknytning
till jordbruket syns också via julhalmens betydelse. Det ansågs till och med
att julen anlände med julhalmen och den som bar in halmen blev hälsad som en
personifiering av hela högtiden. Halmen spreds ut på golvet i bakdelen av
stugan, framför allt kring och under matbordet. Man kastade också upp halm i
taket och halmstrån som fastnade i taksparrarna ansågs bringa lycka.
"Julpynt" med gamla anor är julkronorna, som alltså är täljda och dekorerade ljuskronor som hängdes i taket. Denna julkrona härstammar från Letalatrakten. |
Tomaskorset är en traditionell julprydrad i Korpo medan halmkronorna har en mycket utbredd användning. Klosterbackens hantverksmuseum. |
Till stugans
dekorering räknas också julstädningen. Man har på olika sätt försökt få den
annars ofta mörka stugan ljus och vit. Ett vanligt sätt har varit att klä
stugan med nydragna pärtor. I Kimito föregicks julen av ”skrapandagen” då man
skrapade av soten från väggstockarna. I Pöytis har man t.o.m. täljt fram en ny
färsk yta i stockväggen.
Hur är det med
jultomtarna då? Tron på husrådare eller tomtar har långa anor i Finland.
Michael Agricola skrev redan år 1551 om ”Tontu Honen menon hallitzi”, alltså ”tomten rådde över rummet”. Anders
Lizelius som verkade som präst i Virmo på 1700-talet skrev också om hur man hur
man helgade vissa rum åt husrådarna. I senare tiders folkminnesuppteckningar
berättas det bl.a. om hur man tackade husrådaren vid jul genom att ge en del av
julmaten. I Kiikala lämnades julbordet dukat över natten för tomten. I Karinais
förde man en brännvinssup till tomten i rian och i Sommarnäs fylldes ett ölkrus
på kvällen och ställdes på bordet.
Då det kommer till julgubbar, julgummor, staffanssångare, knutsgubbar
och andra förklädda figurer som vid juletid gick från hus till hus, kan det
sägas att de alla härstammar från gamla traditioner av vintertida maskeradtåg
som det finns otaliga varianter av i många länder och kulturer. Ofta har de utförts
av byns ungdomar, som samtidigt tiggt efter mat och (framför allt) dryck till
sina egna samlingar under julhelgen.
För inte länge sedan fanns det stor variation i julens
maskeradtraditioner, till skillnad från dagens rätt "standardiserade" julgubbe. Jag
avslutar detta inlägg med en gammal beskrivning om hur Knutsgubbarna drog julen
ut i Halikko:
”Då det blev
mörkt började det bulta i farstun som aldrig förr och då dörren öppnades steg
det först in en elefant som stampade med fötterna och knackade i golvet med sin
snabel. Sedan kom en som hade tolv uttorkade bastukvastar kring halsen, sådana
som redan blivit utslängda ut fönstret. Sedan kom en som hade virats in med
band och det hände tunntappar och kranar överallt och en med tomma kaggar och
läglar på ryggen och så vidare tills det kommit in en så stor och brokig skara att hela
vår stora stuga var full. Då de hade hållit på och viftat och stampat
skramlat med sina tomma geråd tillräcklig, drog de ut igen i samma ordning som
de kom, med elefanten före. Då de hade gått såg stugan ut som en svinstia,
många gubbar hade tappat sina skägg och det låg många tunntappar och kranar
på golvet bland med kvistar och blad. Det blev mycket jobb för pigorna sedan, att ränna
runt i husen och försöka ta reda på vilken kran som hörde vart.”
(text och bild: John Björkman / Egentliga Finlands landskapsmuseum)
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti