1800-luvun loppu ja 1900-luvun alku olivat kivityön
kulta-aikaa Suomessa. Sen perintöä nähdään kaikkialla maaseudulla rakennusten
lohkokivijaloissa, komeissa kivinavetoissa ja portinpylväissä, sekä kaupunkien kansallisromanttisten
monumentaalirakennusten kuten vaikka Turun taidemuseon, Tampereen tuomiokirkon
tai Helsingin Kansallisteatterin muodossa.
Vehmaalla kiviteollisuus sai alkunsa vuonna 1901 Suomen
Kiviteollisuus-osakeyhtiö alkoi louhia kiveä Uhlussa. Pian paikkakunnalla
aloitti myös Oy Granit Ab. Ammattitaidon lisääntyessä alkoivat paikalliset perustaa
omia yrityksiään ja syntyi mm. Lehdon kiviliike, Pohjolan kivi ja Toukkolan kiviliike. 1920-luvulla
valmistunut rautatie Turkuun loi edellytykset laajamittaiseen vientiin.
Vehmaalainen punainen graniitti tunnetaan kansainvälisesti
nimikkellä ”Balmoral Red” ja se on nauttinut pitkään suurta arvostusta. Suurin
ulkomainen tilaus tehtiin Latviaan 1930-luvulla. ”Riikan kivi” oli aihio, kansallisrunoilija
Jahnis Rainiksen (1865-1929) muistomerkkiä varten. Kivi oli kooltaan 4,8 x 4,4 x 1,5 metriä
ja se painoi 60 tonnia. On sanomattakin selvää että sen lohkominen ehjänä ja kuljettaminen Vehmaalta
Latviaan ei sujunut täysin vaikeuksitta.
Seudun kiviteollisuus linkittyy myös mielenkiintoisella
tavalla toisen maailmansodan historiaan. Vuonna 1940 Saksasta tehtiin valtava
tilaus: Vehmaalta haluttiin 20 tonnia tarkkaan määritellyn muotoisia graniittiharkkoja
Hitlerin pääarkkitehdin Albert Speerin suunnittelemaa sodan voitonmerkiksi
rakennettavaa stadionia varten. ”Hitlerin kivien” valmistus vaati niin paljon
työvoimaa, että kivityömiehiä kutsuttiin jopa rintamalta takaisin. Saksalaiset
kävivät usein tekemässä tarkastuksia, vielä niinkin myöhään kuin 1944.
Hitlerin kiviä ei koskaan ehditty toimittaa Saksaan, mutta
täysi maksu niistä saatiin. Sen sijaan sodan jälkeen kivet todettiin Neuvostoliiton
omaisuudeksi ja kaikki 20 000 tonnia kuljetettiin viimeistä kiveä myöten Moskovaan, missä ne käytettiin mm. metroaseman rakentamiseen.
Kivityömuseossa on tänä päivänä nähtävänä tarkka kopio ”Hitlerin kivestä”.
Myös kotimaiseen veisto- ja rakennustaiteeseen käytettiin Vehmaan
punaista graniittiä. Tässä on hyvä mainita vehmaalainen kuvanveistäjä Jussi
Vikainen (1907-1992), joka on tunnettu erityisesti monumentaaliveistoksistaan
ja muistomerkeistään. Kivityömuseossa on joidenkin Vikaisen veistosten
kipsimalleja. Niiden avulla esitellään mm. miten aihe siirtyi kipsimallista
graniittiin. Toinen aiheista, ”Kivestä noussut”, on kotiseutuyhdistyksen
tilaama muistomerkki kaikille nimettömille uurastajille.
Jussi Vikaisen kipsimalleja. Oikealla "Kivestä noussut". Jussi Vikainens gipsmodeller. "Frigjord ur blocket" till höger. |
Kivityömuseo sai tänä vuonna Museovirastolta apurahaa
perusnäyttelynsä uusimiseen. Uudistetty näyttely tulee seuraamaan kiveä eri
työstön vaiheiden läpi. Museon alakerroksessa on paljon välineistöä mitä ei
muualla näe; mm. kivireki, 4900 kiloon saakka mittaava kivivaaka, kivisahoja ja
hiontalaikkoja. Yläkerroksessa taas kerrotaan kylttien ja valokuvien avuin kivityömiesten
elämästä sekä vuosien aikana tapahtuneista sattumuksista.
Kivireki saa sattuneesta syystä jäädä paikalleen näyttelyn uudistuksessa. Denna stensläde kommer inte att flyttas då utsällningen förnyas. |
Vemo guld och Hitlers stenar:
Upptäck stenindustrins historia på Vemo stenarbetsmuseum
Stenvåg. Kivivaaka. |
Den industriella stenbearbetningen fick sin början i Vemo år 1901 då Finska Stenindustri Ab började bryta granit i byn Uhlu. Snart började även Oy Granit Ab med verksamhet i Vemo och i takt med att yrkeskunskapen ökade började också ortsbor grunda sina egna företag, bl.a. Lehdon kiviliike, Pohjolan kivi och Toukkolan kiviliike. Järnvägslinjen till Åbo som byggdes på 1920-talet skapade förutsättningen för storskalig export.
Den röda graniten
i Vemo, ”Balmoral Red”, fick redan tidigt internationellt erkännande. Den
största beställningen till utlandet gjordes på 1930-talet; den så-kallade ”Rigastenen”
som mätte 4,8 x 4,4 x 1,5 meter och vägde 60 ton. Stenblocket skulle användas
till att hugga en minnesskulptur till nationalpoeten Jahnis Rainis (1865-1929) grav. Att
bryta ett så stort stenblock helt och transportera det från Vemo till Riga krävde en hel del besvär och specialarrangemang.
En annan stor internationell
beställning gjordes under andra världskriget. År 1940 beställdes 20 ton färdighuggna
stenblock av noggrant specifierade mått av den nationalsocialistiska regimen i
Tyskland. Blocken skulle användas till att bygga ett stadium i Nürnberg, ett
segermonument som ritats av Hitlers hovarkitekt Albert Speer. Blocken, som
lokalt benämndes för ”Hitlers stenar”, krävde så mycket arbetskraft att många
stenhuggare kallades tillbaka från fronten för att arbeta på beställningen.
Tyskarna övervakade arbetet noggrant och gjorde frekventa inspektioner – ännu så
sent som 1944, då en seger inte såg alls så sannolik ut.
Hitlers stenar
hann aldrig bli levererade till Tyskland före tredje rikets fall, däremot
erhölls full beltaning för dem. I stället deklarerades stenarna efter kriget
som Sovjetunionens egendom och alla 20 ton forslades till Moskva för användning
till bl.a. tunnelbanestationer. På Stenarbetsmuseet finns en exakt kopia av en ”Hitlers
sten”.
Den röda
Vemograniten användes givetvis också till konst och skulptur inom landet. Här
bör man nämna Vemobildhuggaren Jussi Vikainen (1907-1992), som framför allt är
känd för sina monumentala skulpturer och minnesmärken. På Stenarbetsmuseet
finns gipsmodeller till vissa av Vikainens verk, bland annat ”Frigjord ur
blocket” – ett minnesmärke för alla namnlösa arbetares flit. Man får även bekanta
sig med hur ett bildmotiv överförs från gipsmodell till sten.
Stenarbetsmuseet
har i år erhållit understöd av Museiverket till att förnya sin
grundutställning. Den förnyade utställningen kommer att följa med stenen fas
för fas genom alla dess skeden av bearbetning. På museets nedre våning visas
redskap man knappast hittar annanstans: en stensläde, en stenvåg som mäter upp
till 4900 kilo, stensågar och slipverktyg. I den andra våningen presenteras
stenhuggarna, deras liv och arbete samt intressanta skeenden från
stenindustrins historia.
Lähteitä / källor:
Erik Bergh. Jussi Vikainen. Varsinaissuomalainen
kuvanveistäjä. Vehmaa 1987.
Väinö Perälä. Vehmaan historia. Turku 1951.Vehmaan kivityömuseo. Vehmaan kotiseutuyhdistys 1981.
Uudenkaupungin Sanomat 14.10.1995Vakka-Suomen Sanomat 13.4. 1995
Kiitos kirjoituksesta. Siellä näkyy kuvassa mm. vehmaalaisen kivipiirtäjäisäni Erkki Jalavan (1915-1983) "amerikkalaisen ornamentin harjoitelma". Muuten, Toukkolan kiviliikettä ei ollut, vaan Tuokkolan.
VastaaPoistaHei, mielenkiinnolla luin kirjoituksen. Itse olen ollut Suomen Kiviteollisuus Oy:n palveluksessa lähes 44 vuotta vientitoimintojen parissa eläkkeelle jäämiseen asti vuoteen 2008. Jos Sinulla on mahdollisuus, voisit lukea Hitlerin kivistä viime kesänä edesmenneen puolisoni kirjoituksen Varsinais-Suomen Sotaveteraanien Joululehdestä 2014. Siinä on hieman lisätietoja Hitlerin kivistä. Appeni oli samassa yrityksessä töissä vuosikymmeniä, viimeksi työpäällikkönä Vinkkilän jalostuslaitoksella. Edellä mainittu Erkki Jalava oli minun aikanani kivipiirtäjänä samassa yrityksessä. Suomen Kiviteollisuudesta on julkaistu vuonna 2000 Finskan kivinen tie - niminen historiikki, jota suosittelen myös luettavaksi. Terveisin Kristina Laiho
VastaaPoistaArtikkelissa kerrotaan, että "Hitlerin kiviä" oli 20 tonnia, ja se oli suuri määrä. Yksi kuutiometri graniittia painaa suunnilleen 2,6 tonnia, joten 20 tonnia on n. 8 kuutiometriä kiveä. Ei tuosta määrästä kovin suurta monumenttia olisi saatu, ja tuskin kahdeksan kuutiometrin hakkaamiseen olisi tarvittu miehiä rintamalta asti hakea töihin.
VastaaPoistaEttei vain jutussanne olisi mittakaavavirhe? esim. 20 000 tonnia kuulostaisi oikeammalta määrältä.
Vierailin kesällä Laitilan Kauppilan umpipihamuseossa ja jäin ihmettelemään tuvan uunia, joka oli tehty kiviharkoista, punaisesta graniitista. Samaa materiaalia oli myös pihapiirissä olevan riihen kiuas. Yllättävintä oli se, että saunan lavolle johtivat punaisesta graniitista ladotut portaat. Pihapiiri on vanha ja autenttinen. Vanhin osa on rakennettu 1700-luvulla. Voisiko naapuripitäjä Vehmaan kivenlouhinta olla selitys? Teollisesti punaista graniittia on alettu louhia pitäjässä vasta 1900-luvulla. Joka tapauksessa varakasta porukkaa.
VastaaPoistaAlueittain näkyy usein paikallisesti tyypillisiä rakennusmateriaaleja. Myös Kauppilan umpipihamuseossa oleva punaruskea lasitettu kaakeliuuni on nimenomaan Vakka-Suomen alueelle tyypillinen. Vehmaan lisäksi punaista graniittia on louhittu paljon myös Taivassalossa, eli lähialueella on paljonkin saatavilla kyseistä kiveä. Vaikka Kauppilan umpipihan vanhimmat osat ovat 1700-luvulta, ovat sekä tuvan uunit että saunat elementtejä jotka uusittiin aika ajoin ja molemmat saattavat olla huomattavastikin nuorempia.
VastaaPoista20 000 tonnia on varmaan oikein, korjataan tama.
VastaaPoista