Olen kerran jos toisenkin esitellyt Turun Museokeskuksen
opetuskokoelman esineitä ja jopa asettanut niitä huoletta tositoimiin. Mitä
kummaa se sellainen on, museoesineitähän ei saa koskea kuin puuvillahansikkaat
kädessä!?
Totta. Museokokoelmat sisältävät valikoituja
todistuskappaleita nykyisestä ja menneestä. Niitä kootaan tuleville sukupolville nähtäviksi
ja tutkittaviksi, onhan jälkeläisillämme oikeus saada itse tarkastella tätä
konkreettista todistusaineistoa (niin kuin oikeudenistunnossa), ei vain katsoa
kuvia tai lukea edeltäjiensä tulkintoja esineistä.
Kokoelmaan ottaminen on dramaattinen hetki esineen elämässä –
kun sitä ennen on käytetty ja käsitelty ”normaaleissa kodinomaisissa oloissa”, kokoelmaesineenä
sitä säilytetään valolta suojattuna, ilmankosteudeltaan ja lämpötilaltaan kullekin
materiaalille ihanteellisissa olosuhteissa, sitä käsitellään mahdollisimman vähän,
ja sen kuntoa ja olosuhteita valvovat asiantuntijat, konservaattorit. Kokoelman
kartuttaminen harkitusti ja sen vastuullinen säilyttäminen ovat museon keskeisintä
perustyötä, jolle muut tehtävät tutkimuksesta näyttelyihin, opetustoimintaan ja elämyksellisiin
tapahtumiin perustuvat. Esinekokoelma on museon konkreettinen kivijalka!
Museovieras muistelee nuorena oppimaansa. |
Museoiden tehtävä on nykyisin myös aineettoman
kulttuuriperinnön säilyttäminen. Jos esineiden mukana halutaan tallettaa niihin
liittyvää kädentaitoa, tarvitaan esineitä, joita saa koskea ja käyttää. Se on selvää,
että kulttuurihistorialliseen kokoelmaan otettua ja siis ”ikuisesti”
säilytettäväksi luvattua esinettä ei voi tässä käyttää avuksi. Sellainen olisi suorastaan
sopimusrikkomus esinettä, sen lahjoittajaa ja tulevia polvia kohtaan!
Tähän tehtävään voidaan koota rinnakkainen käyttökokoelma. Siihen kuuluva esine on museoesine sekin, mutta ei ensisijassa aineellisen olemuksensa, vaan aineettoman perintönsä säilyttäjä. Käyttökokoelmaan päätyvän esineen kohdalla on alusta asti selvää, että se voidaan loppuun palvelleena poistaa kokolemasta. Esineiden säilytysolosuhteillekaan ei aseteta samoja vaatimuksia kuin muille museoesineille, huolellinen varastointi kodinomaisissa oloissa riittää.
Opetuskokoelmaesine numero Op.1, lapio paimiolaiselta maatilalta |
Tähän tehtävään voidaan koota rinnakkainen käyttökokoelma. Siihen kuuluva esine on museoesine sekin, mutta ei ensisijassa aineellisen olemuksensa, vaan aineettoman perintönsä säilyttäjä. Käyttökokoelmaan päätyvän esineen kohdalla on alusta asti selvää, että se voidaan loppuun palvelleena poistaa kokolemasta. Esineiden säilytysolosuhteillekaan ei aseteta samoja vaatimuksia kuin muille museoesineille, huolellinen varastointi kodinomaisissa oloissa riittää.
Vaikka aineettoman kulttuuriperinnön säilyttäminen tuntuu
juuri nyt olevan museomaailmassa uusi asia, käyttökokoelmista ja saa koskea -esineistä
on puhuttu ainakin 40 vuotta. Monen muun museon tavoin Turun museokeskus, silloin
vielä Turun kaupungin historiallinen museo havahtui 1970-luvulla siihen, että museolaitoksen
yhteiskunnallinen velvollisuus tiedonvälittäjänä ja opettajana asetti kokoelmat
haasteelliseen tilanteeseen. Luotiin innolla lastentoimintaa ja laadittiin museolehtoreiden
työnkuvia, mutta koska konkreettisina havainto- ja opetusvälineinä ei voitu käyttää
kokoelmaesineitä, päätettiin vuonna 1985 perustaa kokonaan uusi kokoelma opetustarkoituksiin.
Kun jo seuraavana vuonna syntyi myös uusi toimintayksikkö, Kuralan
Kylämäen elävän historian kylä, sinne tulevat esinekokoelmat päätettiin koota osaksi
tätä opetuskokoelmaa. Kuralan
aikatasoksi oli valittu 1940-50-luku. Opetuskokoelman avulla ennen kaikkea lapsille
luotiin mahdollisuus tutustua isovanhempiensa aikoinaan tekemiin töihin
silloin kun nämä isovanhemmat vielä itse ovat niistä kertomassa ja museon esineillä
konkreettisesti opettamassa -
parhaimmillaan perinteen haluttiin siirtyvän aitona tekijältä tekijälle.
Jopa niin, että museo on vain foorumi perinteen siirtymiselle omaehtoisesti
kävijöiden välillä, itse tarkkaileva ja oppiva eikä vain opettava taho. (Tunnustan, että tämä on mielestäni uljainta mitä museo voi aineettoman kulttuurin säilyttämisen saralla tehdä.)
Vakavan perustehtävän lisäksi opetuskokoelma toimii tietenkin myös näyttelyiden aineksena siinä missä muutkin museoesineet. Kokoelman avulla voidaan luoda kaikkia aisteja puhuttelevia museointeriöörejä, joissa huonekaluilla saa istua, tai jossa hellassa palavan tulen tuoksu ja ääni tavoittavat muistisairaankin. Olen todistanut Kuralan Iso-Kohmon talossa, miten sisään astuva vieras sekunnin murto-osaksi siirtyy lapsuuteensa tuvan tuoksun ja ilmapiirin siivittämänä, ja miten vanhus liikuttuu saadessaan käteensä jonkun nuoruudestaan tutun esineen. (Tunnustan, että tämä on mielestäni sympaattisinta, mitä museo voi tehdä.)
Kuvat Turun museokeskus / Ania Padzik, Pekka Kujanpää, Arttu Ala-Jokimäki, Johanna Viitaharju
*
Kuvat Turun museokeskus / Ania Padzik, Pekka Kujanpää, Arttu Ala-Jokimäki, Johanna Viitaharju
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti