Museon yksittäisen tutkijan työnkuva ja tavoitteet ovat
maakuntamuseon kokoisessa museossa monesti epäselviä museon muille
työntekijöille. Niinpä ei voi vaatia, että tavallinen varsinais-suomalainen
tietäsi, mitä tekee työkseen ihminen, joka kutsuu itseään maakunnalliseksi
rakennustutkijaksi.
Ei museointia eikä edes tutkimustakaan
Yllättävän monen ihmisen mielikuva museosta on sama kuin
unikuva oman tai naapurikunnan vilja-aitasta, joka on viimeistä nurkkaa myöten
täynnä mitä erilaisempia talonpoikaiskulttuurin esineellistymiä. Tosiasiassahan
näitä ”perinteisiä ” museoita on päivä päivältä yhä vähemmän, mutta mielikuvat
elävät vahvoina. Kun museon tutkija siis liikkuu maakunnassa, hän on
ilmiselvästi kokoamassa lisää vanhoja esineitä museoitavaksi, museoimassa noin
yleisesti ottaen.
Kuten kaikki – jotka tätä lukevat – tietävät, on
nykyaikainen museotoimi paljon muutakin kuin vanhojen esineiden ja asioiden
penkomista. Yhä useampien ns. ”museoihmisten” työsarka liittyy tähän päivään ja
huomiseen – kaukaiseenkin tulevaisuuteen. Eilinen ja sen tunteminen on
lähtökohta, mutta nykyaikaan ollaan vahvasti sidoksissa. Nimikkeestä huolimatta
tutkija ei juuri ehdi keskittyä tutkimiseen. Arkistojen uumeniin ei valitettavasti
saa unohtua.
Aitoja kulttuurimaisemia ja eläviä taloja
Maakunnallisen rakennustutkimuksen yhteyteen mielleyhtymä
museoinnista sopii erittäin huonosti. ja kuitenkin siihen törmää lähes
päivittäin. Kulttuurimaisemien huomioonottamisella ei ole mitään tekemistä
museoimisen kanssa. Rakennuksen suojeleminen kaavoituksella tai
rakennussuojelulailla ei ole mitään tekemistä museoimisen kanssa. Rakennusten
suojelua koskevassa erikoislaissa on selvästi määrätty, että omistaja on
oikeutettu korvauksiin, mikäli hän ei voi käyttää rakennusta tavanomaista tai
kohtuullista hyötyä tuottavalla tavalla. Tarkoitus siis on, että
asuinrakennusta voidaan käyttää asumiseen, liikerakennusta liiketarkoituksiin
jne.
On oma taitolajinsa yhdistää nykyajan keittiön mukavuudet ja vanhan ajan tunnelma. Kun sen osaa, niin tulos on mitä viihtyisin. Kuva 2006 ES.
Samat ”museo-ongelmat” tulevat esiin myös vanhojen
rakennusten korjauskysymyksissä. Ennakkoluuloja on kummallakin puolella.
Rakennustutkija epäilee vanhan rakennuksen kunnostukseen lähtevää liiasta
uudistamisinnosta ja omistaja tokaisee monesti alkumuodollisuuksien jälkeen,
että ”ei tästä mitään museota ole
tarkoitus tehdä”. Ilahduttavan hyvään yhteisymmärrykseen kuitenkin yleensä
päästään, kulttuurihistoriallisesti arvokkaan rakennuksen arvojen vaaliminen
kun ei edellytä museointia eivätkä omistajat luonnollisesti halua tuhlata
rahojaan turhiin uusimisiin. Seuraava vaihe onkin paljon vaikeampi, pitäisi
löytää rakentaja, joka toteuttaa vanhan rakennuksen korjauksen niin kuin
omistaja sen haluaa. Vanhan rakennuksen korjauksen taitajia ei enää ole paljon
jäljellä ja uusia ei alan perusopintojen kautta tule. Ammattikoulun kirvesmieslinjalla ei näitä
asioita opeteta. Miksiköhän ei?
Maalaustyössä pohjatöitten ja itse maalaustyön huolellinen suorittaminen on ainakin yhtä tärkeää kuin oikean maalityypin valitseminen. Kuva 2015 ES.
- - - - -
Teksti on vuoden 1989 Museotiedotteesta ( kuvat ja kuvateksti eivät). Nyt, ties kuinka monen vuoden jälkeen voin
todeta, että vaikka se museointi siellä kaavaneuvotteluissa
kulttuuriympäristöstä puhuttaessa joskus joltain lipsahtaakin, ja edelleen epäilen
vanhojen rakennusten uusia omistajia liiasta uudistamisinnosta ja he minua
”museoinnista”, niin kyllä suhtautuminen on muuttunut parempaan päin. Tänä
päivänä asenne vanhojen rakennusten säilyttämiseen on huomattavasti
myönteisempi kuin 1980-luvun lopulla. Ja vanhojen materiaalien hankkiminen -
sellaisten kuin esimerkiksi pellavarive ja keittomaali - on tänä päivänä
helpompaa kuin tuolloin. Myös vanhan korjaukseen erikoistuneita ja siitä
kiinnostuneita rakentajia on tänä päivänä olemassa, ei ruuhkaksi asti, mutta on
kuitenkin. Eli eteenpäin on menty. Eläköön kulttuurimaisema ja vanha
rakennuskanta!
Eija Suna
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti