Esineluetteloijan
roolin ansiosta työpöydälleni tipahti hiljattain pala Turun Pikisaarta, hopeaan
ja puuhun ikuistettuna. Aivan poikkeava esine tavallisesti käsieni läpi
kulkeviin verrattuna! Toiste vastaavaa ei myöskään kohdalle tule osumaan, sillä kyseessä on
ainutkertainen teos.
Turun
luotsipiirin päällikön Axel J. Andstenin täyttäessä 60 vuotta maaliskuussa 1912
hänen ystävänsä sekä turkulaiset liikennöitsijät ja varustamot päättivät hankkia
hänelle kerrassaan massiivisen arvolahjan, joka samalla kauniisti ja pysyvästi
muistuttaisi hänen saavutuksistaan viran hoidossa ja meriliikenteen
kehittäjänä.
Axel Andsten oli
siirtynyt virkaansa vuonna 1900, mutta toiminut jo aiemminkin luotsi – ja majakkalaitoksen palveluksessa mm luotsilaiva Willmanstrandin kapteenina. Uusi virka sotilaallisesti järjestetyssä
laitoksessa soi hänelle samalla everstiluutnantin arvon. Häntä kiitettiin juhlapäivänä
ojennetussa onnitteluadressissa talvimerenkulun, väylien valaistuksen ja liikenteen
ajanmukaistamisen puolestapuhujana. Hän oli myös julkaissut vuonna 1907
käsikirjan Distans emellan Finlands
hamnar och lotsplatser eli Välimatkat Suomen satamien
ja luotsipaikkojen välillä.
Andstenin
paikallisiin ansioihin kuului Pikisaaren luotsiaseman päivystystuvan eli luotsituvan
rakennuttaminen 1900-luvun alussa. Aiempi päivystystupa oli tehty niinkin
hiljattain kuin 1876, mutta ehtinyt jo ränsistyä. Turkulaisarkkitehti Frithiof
Strandell laati piirustukset uutta tupaa varten vuonna 1902, mutta
luotsipiiri taisi pitää tornillisen rakennuksen toteutusta liian kalliina. Seuraavia, vuonna 1904 laadittuja
yksinkertaisimpia piirustuksia pidetään luotsi- ja majakkalaitoksen oman
insinöörinkonttorin tuotteena, mutta saattaa tuo signeeraus olla myös mm jugendtöistään
tunnetun arkkitehdin S.A. Lindqvistin käsialaa. Sen verran epäselvä on Kansallisarkiston sivuilla oleva skannaus (alla), ettei nimestä voi olla varma. (Alkuperäinen piirros on
Kansallisarkistosta saamani tiedon mukaan käyttökiellossa, joten edes virkailija ei päässyt tarkistamaan signeerausta lähempää. )
Ilmeisesti juuri Pikisaaren
luotsien päivystystuvan uudistaminen oli erityisen lähellä Axel Andstenin
sydäntä, koska ystävät, liikennöitsijät ja varustamot valitsivat hänen
60-vuotislahjakseen luotsitupaa esittävän hopeisen pienoismallin.
Andstenin perheen keskuudessa pienoismallia kutsuttiin sittemmin lempinimellä Silverstugan,
Hopeatupa.
Pienoismalli seisoo puisen viistokantisen jalustan
päällä ja sitä ympäröivät kulmissa hopeiset merimerkit, ilmansuuntaviitat.
Pohjaltaan 13 x 20 cm kokoisen ja 20 cm korkean rakennuksen alle on muotoiltu
puusta veistämällä paitsi lohkokivijalka, myös säntillisen siisti nurmikenttä
ja hiekkakäytävät:
Ihan yhtä siisti tuvan ympäristö ei todellisuudessa vielä tuolloin ollut:
Valokuvaaja Heurlinin 1910-luvulla ottama kuva luotsituvasta, Turun museokeskuksen valokuva-arkisto. Kuva skannattu julkaisusta Turun Pikisaari: rakennushistoria ja rakennusluettelo, 1977 |
Kuvan rakennus ja pienoismalli sen sijaan vastaavat toisiaan, joskin pienoismallista puuttuu peltikaton rännin syöksyputki. Rakennuspiirustuksesta valmis talo ja pienoismalli taas poikkeavat mm ulkolaudoituksen suhteen: alaosa onkin laudoitettu pystysuuntaan, eikä väliseinän kohdalla näy pystylistaa.
Pienoismallin
yksityiskohdat on toteutettu ihastuttavan tarkasti, enkä voinut vastustaa
kiusausta käydä kameran kanssa
”kävelyllä” hopeatuvan ympärillä.
Kuvittelen
ilta-auringon valaisevan tuvan länsipäätyä ja lipputankoa:
Tangon harukset
ja lippunyöri on kierretty – tietenkin – ohuista hopealangoista. Postilaatkon kansi aukeaa, mutta vuorossa oleva luotsi on tainnut jo tyhjentää sen.
Itäpäädyn
kyltillä ilmoitetaan salmea seilaaville mistä luotsin löytää. Päätykolmioiden koristelaudoituksen Kaukoitään viittaava
”nouseva aurinko”- aihe tuli suosituksi juuri 1904-1905 käydyn Venäjän-Japanin sodan seurauksena. Pikisaaressa koristaihe oli ensimmäinen laatuaan ja luotsituvan aurinkoja jäljiteltiin pian muissakin saaren taloissa.
Vielä aurinkojakin
hurmaavampi on mielestäni katonharjan kaksipäinen ”merikäärme”:
Vesirajassa
seisten näkyvät rakennuksen pohjoissivu ja kallioon luotsiveneen sitomiseksi
kiinnitetty hopearengas:
– No, tuo
aiempana esitetty mustavalkoinen vanha kuva tosin paljastaa, ettei mitään kivipengertä
vielä vuonna 1912 ollut olemassa, ja sijoittaa vesirajankin hieman etäämmälle.
Suojaisalta
eteläsivulta käydään kuistin kautta sisään vahtihuoneeseen ja kamariin:
Ovi on kuitenkin
lukittu eikä ikkunoista näe sisälle – sääli.
Mutta huomasitte
varmaan muutamaa kuvaa aiemmin, ettei hopeatuvassa mitään sisustusta olekaan. Painava katto ja sen mukana päätyseinien yläosat voidaan
irrottaa, ja sisältä löytyy siisti puurasia.
Luotsi- ja
majakkalaitoksen vuonna 1883 käyttöön ottama virallinen siniristilippu
kompassiruusuineen liehuu pontevasti itätuulessa:
Suomen luotsi- ja majakkalaitoksen lipun alkuperäissuunnitelma, kuva kirjasta Suomen lippu kautta aikojen, 1983 |
Leima kertoo,
että hopean on työstänyt turkulainen kultaseppä Georg Wilhelm Petterson.
Merkintä G5 tarkoittaa valmistusvuotta 1912:
Axel Andstenin
60-vuotispäivää juhlittiin maaliskuun kahdeksantena 1912 varmaankin iloisesti, mutta synkän
varjon alla - äsken mainittuun lippuun viitaten suorastaan tuiman itätuulen vallitessa.
Helmikuussa keisari oli nimittäin lakkauttanut satavuotiaan Suomen luotsi- ja
majakkalaitoksen itsenäisen toiminnan ja asettanut sen Venäjän meriministeriön
alaiseksi. Vastalauseena tälle venäläistämispolitiikalle useimmat laitoksen
virkamiehistä ja yli puolet luotsi- ja majakkamiehistöstä irtisanoutui.
Todennäköisesti myös Axel Andsten on ollut heidän joukossaan. Syntymäpäivien sivussa
on vietetty hänen erojaisiaan ja surtu luotsi- ja majakkalaitoksen
hautajaisia.
Ehkä
tällaisistakin syistä Silverstugan on ollut Axelille rakas muistoesine. Tässä
hänet on kuvattu sen äärellä kotonaan Kaskenkadulla:
Axelin pojan
perheen myötä Silverstugan kulkeutui Ruotsiin, mutta on nyt lahjoitettu testamentilla
takaisin Turkuun. Mukana seurasi muutamia asiakirjoja ja valokuvia. Yllä olevan
lisäksi tässä toinenkin noista valokuvista, ruotsinlaivalta
1960-luvulla näpätty matkamuisto:
Luotsitupa on kuvassa vielä - ja oli aina vuoteen 1986 saakka - alkuperäisessä käytössään. Kuvassa näkyyy luotsivenekin
paikallaan laiturin päässä. Laituri alkaa rantavajasta, jonka ytimenä on tiettävästi vuonna 1876
rakennetun vanhemman päivystystuvan hirsirunko, joka siirrettiin rantaan uuden luotsituvan valmistuttua.
***
Tekstissä on käytetty hyväksi Helena Soirin (myöh. Soiri-Snellman) kirjoittamaa museon julkaisua Turun Pikisaari: rakennushistoria ja rakennusluettelo (1977).
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti