Ei
sitä nykyaikana, jolloin jätteet häviävät sanamukaisesti käden käänteessä
wc:stä näkymättömiin, tule ajatelleeksi, miten läheisesti niiden kanssa aiemmin
elettiin. No, pihan perällähän käymälä sentään aina sijaitsi, mutta sen monilukuinen
läsnäolo tiiviissä kaupunkiasutuksessa ei päässyt unohtumaan. Nurkantakusen
tuoksu kesäkuumalla muistutti siitä päivittäin, vaikka käymälän ruumaa olisi ahkerasti
kalkittu. Kaduillakin tuoksu leijui, kun täysi lantakuorma ajoi ohi.
Kerron jäljempänä, miksi aloin tätä ajatella juuri nyt. Ensin muutama sana käymäläjätteen eli makkilannan, kaupungin ja maaseudun välisistä suhteista noin sata vuotta sitten.
Nykyisinhän kiinteistöt tekevät jätesopimuksen valitsemansa yrityksen kanssa, ja aivan samoin olivat kiinteistön omistajat aikoinaan velvolliset järjestämään käymälöidensä ruumien tyhjentämisen ja makkilannan pois kuljettaminen. Poliisijärjestys saneli, mihin vuoden ja vuorokauden aikaan haisevat kuljetukset liikkuivat. Avokärryillä kuljettamista rajoitettiin ankarammin kuin umpikärryillä kuljettamista:
Nykyisinhän kiinteistöt tekevät jätesopimuksen valitsemansa yrityksen kanssa, ja aivan samoin olivat kiinteistön omistajat aikoinaan velvolliset järjestämään käymälöidensä ruumien tyhjentämisen ja makkilannan pois kuljettaminen. Poliisijärjestys saneli, mihin vuoden ja vuorokauden aikaan haisevat kuljetukset liikkuivat. Avokärryillä kuljettamista rajoitettiin ankarammin kuin umpikärryillä kuljettamista:
Ote Sanomia Turusta –lehdestä 24.3.1896 |
Käymälöiden
tyhjentämisestä huolehtivat asiaan erikoistuneet kuorma-ajurit eli lantakuskit,
yhden miehen ja hevosen työparit, jotka kävivät kukin määräpaikoissaan
tyhjentämässä sontaruumat. Ruuman sisältö lapioitiin kärryyn, joka poikkesi
maalaistalojen vastaavista karjanlannan kuljetuskärryistä. Nehän olivat melko matalia
ja usein takalaidasta avoimia tai avattavia, jotta lannan levitys pellolle
sujui turhia nostelematta. Ihmislanta taas kuormattiin syvään tiiviiseen
laatikkomaiseen kärryyn, jonka takasivu oli jyrkästi viisto kaiketi kuorman
ulos kippaamisen helpottamiseksi. Yllä olevassa sanomalehtiuutisessa mainituiksi
"peitetyiksi kärryiks" ne muuttuivat, kun päälle asetettiin saranoidut kannet.
Kärryn
määränpää saattoi olla jokin kaupungin vuosittain määrittelemistä luvallisista
lannan kaatopaikoista. 1900-luvun alussa niitä oli useita:
Ote Sosialisti-lehdestä 16.8.1910 |
Noihin
aikoihin makkilanta oli jo muuttunut jätteestä myyntituotteeksi; ihmiskullaksikin
sitä
näet nimitettiin. Suomen kaupunkien jätehuoltoa alettiin järjestää jo 1830-luvulla, jolloin Helsinkiin syntyi myös ensimmäinen lantaa jalostava
pudrettitehdas. Pudretilla tarkoitettiin jollain lisäaineella jatkettua
ja siten kuivitettua ”jauhelantaa” (Kyllä: putretti-sanan takana on tietenkin
ranskan murusia tarkoittava sana poudrette, joten putretti on sanallista sukua jauheelle ja myös puuterille...)
1800-luvun
lopulla makkilantaa alettiin kuljettaa kaupunkeja ympäröivän maaseudun pelloille
lannoitteeksi, ja makkilannan hoidosta tuli yksi edistyksellistä viljelyä ajavien
tahojen lempiaiheista. Maanviljelysseurat järjestivät makkilannanhoitokilpailujakin
tehdäkseen asiaa tutuksi. Makkilannan käyttöä helpotti se, että vuosisadan vaihteessa
myytiin jo yleisesti erinomaista kuivikeainetta, turvepehkua. Sitähän kuivatettiin
soista mm rakennusten eristeeksi.
Näinkin innokkaasti makkilannan hoitoa harjoitettiin. Ote Uudenkaupungin Sanomista 16.6.1904 |
Lannoitteena
ihmistuote on tunnetusti aivan erityisen voimaisaa, ja se varattiin tukevinta
lannoitusta vaativille viljelyskasveille, kuten rehujuurikkaalle eli
turnipsille. Myöhemmin makkilantaa alettiin rahdata erityisesti
sokerijuurikkaalle, joka kaipaa tukevaa typpilannoitusta kasvaakseen kunnon
järkäleeksi. Sokerijuurikkaasta oli 1910- ja 1920-lukujen taitteessa tullut Varsinais-Suomen
alueella uusi ”rahakasvi”, jolla saatiin pieneltä alalta hyvä tuotto. Pontimena
viljelyn aloittamiseen oli mm Salon sokeritehtaan perustaminen vuonna 1918.
Sinne sato rahdattiin junalla, joten erityisesti rautatien varrella olevissa varsinaissuomalaispitäjissä
satsattiin uuteen peltokasviin. Vuonna 1953
perustettiin lisäksi Naantalin
sokeritehdas.
Jussi Suopuro ja Kari Hintsala Turun museokeskuksesta sekä hirvesalolainen Aulis Soininen sontakärryjen äärellä. Meneillään pakollinen renkaidenpotkiskeluvaihe. |
Syy siihen, miksi ajatukseni alkoivat pyöriä käymäläjätteen ympärillä on se, että Turun
Museokeskukselle tarjottiin syksyllä makkilannan kuljettamiseen käytettyjä lantakärryjä. Tuskinpa tarjotaan toiste, ei niitä voi olla jäljellä kovin paljon! Kenties käsissämme olivat peräti kaupungin viimeiset sontakärryt? Tilaisuuteen oli pakko tarttua. Kärryt otettiin vastaan ja liitettiin museokeskuksen opetuskokoelmaan.
Sontakärryt olivat Hirvensalossa, mistä niiden lahjoittajan vanhemmat olivat siirtokarjalaisina saaneet vuonna 1946 lunastaa
viiden hehtaarin tilan. Viljelyn ohella perheen isä toimi
kuorma-ajurina ja vuodesta 1950 alkaen turkulaisen väriliikkeen
kuorma-autonkuljettajana. Näissä töissään hän tuli tietämään, että eräässä Vähä-Heikkiläntien
varren kaupungille kuuluneessa peltoladossa lojuivat tarpeettomina vanhat
sontarattaat. Elettiin jo 1960-lukua ja sontakuskit olivat jäämässä historiaan.
Pienviljelmällä
oli tähän asti selvitty hevosen voimin, mutta kun vuonna 1964 ostettiin
traktori, tarvittiin sen perään sopiva kärry. Vanhat sontarattaat sopivat mainiosti
vetämään tilan vesiperäisten peltojen sokerijuurikassatoa. Sontakärryt, jotka
aikoinaan veivät ihmiskultaa sokerijuurikaspellolle, alkoivat nyt kuljettaa sokerijuurikasta
pois pellolta.
Kärryn
renkaita ei vaihdettu niiden siirtyessä uuteen tehtävään, joten näillä kumeilla
on jytyytetty myös lantakuormia. Puisten hevosaisojen tilalle sen sijaan laitettiin
kärryn pohjaan traktorille sopiva vetoaisa auton rungosta. Autoilusta aina
kiinnostuneessa perheessä merkkikin muistettiin: runko on kuulunut Mercedes
Bentz 170s vuosimalliin 1950. Sontakärryn
saranoidut kannet irrotettiin mutta talletettiin, ja kärrynlaitoja korotettiin
irtolaidoilla, jotta pellolta saatiin kerralla vedettyä mahdollisimman paljon juurikassatoa.
Sanokaa
mitä sanotte, mutta kyllä on hieno esine! Tärkeä osa kaupungin historiaa, kulutuksen ja kaupan virtojen välikappale,
ravinteiden kiertokulun mahdollistaja, symbolinen
ja sananmukainen linkki kaupungin ja maaseudun välillä!
Värikuvat: Kari Hintsala ja Johanna Viitaharju
Sanomalehtiotteet: Kansalliskirjaston digitoidut aineistot
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti