Lasiesineiden
käytön arveltiin olleen harvinaista keskiajan ja uuden ajan alun
Suomessa ja yleisemminkin Pohjoismaissa. Arkistotietoja ei juuri ole,
ja kaivauksiltakin ennen 1990-lukua lasia on talletettu
vähänlaisesti. Varhaisin säilynyt kirjallinen maininta
lasiastioista Suomessa on Lemun Nyynäisten kartanon Anna
Tottin
perukirjasta vuodelta 1549, jossa inventaarion toimitti itse Mikael
Agricola.
Vähän tämän jälkeen 1556 on Turusta tullitileihin kirjattu
tuoduksi muutama lasipikari. Viime vuosikymmenten arkeologiset
kaivaukset ovat kuitenkin tuoneet lisätietoa lasiastioiden käytöstä
paitsi keskiajan kaupungeissa, myös maaseudun kartanokohteissa ja
kylätonteilla.
Suomen
keskiaikaiset lasit ovat olleet kaikki tuontitavaraa ja liittävät
alueen Hansan laajaan kulttuuripiiriin. Saksalaisten porvareiden ja
palkkasotilaiden siirtyminen Suomeen osin
selittää lasiastioiden kulkeutumisen ja käytön sekä
yleistymisen. Merkittävä roolissa on ollut myös kauppakontaktit ja
verkostot, ja tässä etenkin turkiskauppa tarjoaisi selityksen
sille, että pikareita kulkeutui syrjäisemmillekin alueille, eli
myös mahdollisten hankinta-alueiden tuntumaan. Lasinsirpaleet
tarjoavatkin kiinnostavia näkökulmia laajemmin alueiden kulttuuri-
ja taloushistorian tarkasteluun (ks.
esim. Haggrén
2003).
Lasiastioiden sirpaleita keskiajan Turussa
Turussa
vanhimmat sirpaleet ovat Koroisten kirkkaankeltainen lyijylasipikarin palanen (pohjassaan myrkynvihreää lasilankaa),
sekä täältä että nykyisen Aboa Vetus & Ars Nova -museon
tontilta löytyneet 1300-luvun ns. Schaffhausenin
tyypin pikarien palat, joiden alkuperää voi etsiä eteläisestä
Saksasta, Sveitsistä, Italiasta tai Balkanin niemimaalta. Korkean
lyijypitoisuuden lasiesineistöä on valmistettu 1200 –
1300-luvuilla ainakin Keski-Euroopassa, joten Koroisten harvinainen
löytö viitannee tänne. Näiden ohella Aboa
Vetus & Ars Nova -museon
tontilta on myös emalikoristeisen astian paloja, joiden alkuperää
voi hakea islamilaisesta kulttuuripiiristä (Syyria tai Egypti).
Huomattavaa tässä yhteydessä on myös, että islamilaisen
lasinvalmistustradition on todettu ulottuneen jo 1200-luvulla
Pohjois-Italiaan. Niin ikään museon tontilta on löytynyt
1300-luvun
sirpaleita, joille on vastineensa ns. Aldrevandin-ryhmän pikareissa.
Tämän ryhmän pikareiden valmistus on jäljitetty Venetsiaan ja
etenkin tämän edustalla sijaitsevaan Muranon saaren
lasinvalmistuskeskukseen.
Edellä
kuvattujen varhaisempien yksittäisten sirpaleiden on kuitenkin
tulkittu kertovan enemmänkin satunnaisista ja välillisistä
yhteyksistä kuin varsinaisesta kaupasta.
Schaffhausenin
tyypin pikari, josta
kaalinkantalasityyppi kehittyi.
Kuva: Georg Haggrén
(2003: s.224, taulu 1).
|
1300-luvun jälkipuolella ja 1400-luvun alkupuolella böömiläiseen lasinvalmistustraditioon kuuluvat pikarit saavuttivat suosioita Turussakin; näitä kapeita ja korkeita nyppykoristeltuja böömiläispikareiden (eng. Bohemian beaker) kappaleita on useilta kaivauksilta. Viimeaikaiset tutkimukset ovat osoittaneet, että Turkuun böömiläispikareita alkoi kulkeutua jo 1300-luvun alussa, mutta varsinaisen suosion ne saavuttivat siis hieman myöhemmin. Nykyisen Tšekin länsiosissa vaikuttanut Böömin alue oli yksi keskiaikaisen lasintuotannon keskeisiä alueita, ja sen vaikutus Itämerenkin alueella oli merkittävä. Böömiläispikareita valmistettiin 1300–1450-luvuilla Böömin lisäksi myös nykyisen Pohjois- ja Itä-Saksan alueella.
Itämeren alueella ja kaivauslöytöjen perusteella myös Turussa 1300-luvun loppupuolelta alkaen suosiota saivat böömiläistyyliset ns. nauharuodepikarit (saks. Fadenrippenbecher), joiden kyljissä on nimensä mukaisesti pystysuoria, alaspäin kapenevia ruoteita, joissa on sinisellä langalla tehtyä pisarakoristelua. Muutoin pikarit olivat väritöntä lasia. Pikareita oli matalaa ja leveää sekä kapeaa ja korkeaa mallia, joista viimeksi mainittu oli suosittu Itämeren piirissä. Tavallisen nauharuodepikarin ohella ainakin Turussa ja Tartossa on myös suosittu kapeata ja korkeata mallia. Aboa Vetus-museon kaivauksilta vuonna 1994 löytyi tämän tyypin hyvin säilynyt pikari.
Näiden lisäksi kaupunkikaivauksilta tunnetaan myös ns. Itämerenpikareita, joille tyypillistä on aaltomainen, sinisellä langalla reunustettu koristelu. On tietenkin myös paljon koristelemattomia sirpaleita, joita on vaikea tunnistaa; ohuempana ne ovat säilyneet myös huonommin kuin paksummat koristellut palat.
Huomattava lasiastioiden koristelumuoto oli optinen koristelu. Se saatiin aikaan muottiin puhaltamisella, jolloin kylkien paksuuden vaihtelu ilmeni etenkin valoa vasten katsottuna optisena kuviointina. Optinen koristelu yleistyi 1400-luvulla ja liittyi lasiastioiden massatuotannon käynnistymiseen, kun muotin avulla lasiastioita saatiin puhallettua tehokkaasti ja edullisesti suuria määriä.
Turussa 1400-luvun puolivälin tienoilla alkaa läntisessä Saksassa valmistettu lasi syrjäyttää Böömin ja itäisen Saksan lasituotannon pikarit. Muutoksia tapahtui myös lasien väreissä: väritön lasi sai väistyä vihreän sävyjen lasin eli ns. metsälasin (saks. Waldglas) tieltä. Länsi- ja Keski-Euroopassa alkoi varsinainen lasin massatuotanto, jonka vaikutukset näkyivät myös Suomen alueella. Uusia tyyppejäkin ilmestyi kuvaan: böömiläispikareiden oheen kehittyi myös keilapikari (saks. Keulenglas), joista Turusta parhaiten säilynyt esimerkki on siro ja kapea pikari Åbo Akademin tontin kaivauksilta.
Laseja
Turun arkeologisesta löytöaineistosta: 1. böömiläispikari 2.
korkea ja kapea nauharuodepikari. 3. nauharuodepikari 4.
lasilankakoristeinen pikari. Kuva: Georg Haggrén (2003: 226,
taulu 2).
|
Metsälasien ryhmään
kuuluivat ns. kaalinkantalasit (saks.
Krautstrunk),
jotka olivat suosittuja viinilaseja aina 1400-luvulta 1500-luvun
alkupuolelle asti; kaalinkantalaseista kehittyi vuorostaan uusia
nyppykoristeisia astiamuotoja. Kaalinkantalasit valmistettiin lähes
poikkeuksetta vihreästä lasimassasta.
Keilapikarien
pohjalta syntyivät passglasit, jotka jäivät pitkäikäiseksi
lasiryhmäksi. Passglas-pikarit voi tunnistaa
lasinauhakoristelustaan. Vanhimmat passglasit ajoittuvat 1400-luvun
lopulle ja säilyivät käytössä aina 1600-luvun loppupuolelle
asti, ja niitä tuotiin Saksasta tai Alankomaista.
Korkeat passglasit olivat olutlaseiksi tarkoitettuja, mutta niitä
käytettiin usein myös viinilaseina ja myöhemmin jopa
paloviinalaseina. Juomaseurueen
käytössä korkea passglas oli kätevä: kylkiä koristavien
vaakasuorien lasilankanauhojen perusteella juomaosuudet voitiin jakaa
seurueen kesken.
Kaksi
kaalinkantalasia (TMM(AV)21074:224-227; TMM21816:M118B).
Kuva: Georg Haggrén (2003: taulu 3).
|
Kaivauslöytöjen
perusteella voidaan todeta keskiajan korkeassa asemassa olevan
turkulaisten - varakkaimpien porvarien, rälssi-
ja kirkonmiehien
- käyttäneen pöydissään hienostuneita ja ylellisiäkin
lasiastioita, mutta sen sijaan arkiset talouslasit loistavat
poissa-olollaan. Näin ollen voidaan pohtia muun muassa näiden
esineiden sosiaalisiakin merkityksiä: tietyillä lasiesineillä
lienee ollut korkea statusarvo ja ehkäpä ne ovat toimineetkin
omistajiensa aseman, varakkuuden ja suhteiden näkyvinä ilmentäjinä.
Hienostuneet ja kauniit astiat ovat varmasti kohottaneet myös
juhlatunnelmaa ja osoittaneet vieraanvaraisuutta - onhan tapana
nykyäänkin panostaa erityisesti juhlapöydän kattaukseen,
ruokailu- ja tarjoiluastioihin.
Turun
keskiaikaisten lasilöytöjen kolme vaihetta tiivistettynä:
- 1200-luvun lopulta ja 1300-luvun alkupuolelta muutamia varhaisia löytöjä (Välimeren piiristä asti).
- 1300-luvun loppupuoli ja 1400-luvun alkupuoli (pääosin Böömissä tai Saksan itäosissa valmistetut astiat).
- 1400-luvun jälkipuolelta 1500-luvun alkupuolelle / myöhäiskeskiaika: suurin osa laseista on peräisin Saksan länsi- ja pohjoisosista.
Karahvit
olivat harvinaisempia kuin pikarit, siksi suurehkon sinisen
lasikarahvin pohja ja kylkipalat olivat merkittävä löytö Turun
Tuomiokirkkotorilta. Löytö tehtiin 1500/1600-lukujen vaihteeseen
ajoittuvasta kerrostumasta kirkon ja Brahenpuiston väliseltä
kaivausalueelta. Lähinnä viinin tarjoiluun tarkoitettujen
juomakarahvien suosio kasvoi 1500-luvun loppupuolella ja liittyi
uusiin hienostuneempiin ruokailu- ja pöytätapoihin. 1500-luvun
jälkipuolella yleistyivät myös lasipullot. Lasi on
valmistettu puhaltamalla muottiin, jolloin saatiin aikaan astian
kylkiä koristaneet pystysuorat ruodekoristeet. Menetelmää kutsutaan
optiseksi koristeluksi. (1500-luvun loppu – 1600-luku).
Kuva: N. Kivisalo / TMK.
Viikon löytö: kaalinkantalasia Tuomiokirkkotorilta
Tuomiokirkkotorilla
Varhainen Turku-hankkeen (2005-2006) kaivauksissa löydettyjen
lasiastianpalojen joukosta voidaan erottaa ainakin seuraavan
tyyppisiä lasiastioita:
- nauharuodepikareiden ja lasilankakoristeisen astioiden paloja (ajoittuen väljästi 1300-1400-luvuille)
- kaalinkantalasien sekä optisesti koristeltujen astioiden paloja (1400-1500-luvuilta)
- passglasien paloja (ajoittuen 1500-luvulta 1600-luvun alkuun).
Tuomiokirkkotorin
kaalinkantalasien sirpaleita: kaalinkantalasin nyppykoristeita,
joissa lasimassa on vaaleanvihreä, mutta kahdessa palassa tummaksi
irisoitunut. Alhaalla keskellä rypytetyn jalkalevyn katkelma,
lasimassa vaalean vihreä, alhaalla oikealla pikarin tai
kaalinkantalasin pohja. Lasit valmistettu noin 1450-1550. Kuva:
N. Kivisalo / TMK.
Tyypillisiä
suurilla nypyillä koristeltuja laseja olivat niin sanotut
kaalinkantalasit, jotka yleistyivät 1400-luvun kuluessa. Ne olivat
noin 10 cm korkeita astioita, ja nyppykoristelun lisäksi niiden
jalkaosia koristivat poimutetut lasilankanauhat. Kaalinkantalasit
kuuluvat myös Tuomiokirkkotorin löytöaineistoon. Laseista on
säilynyt kylkien koristelua eli ”nyppyjä” sekä jalkalevyn
katkelmia ja mahdollinen pohjapala. Kaalinkantalasit
oli tarkoitettu viinin nauttimiseen, alkuperäisesti ne olivat
käytössä erityisesti valkoviinilaseina. Kaalinkantalasit
kuuluvat myös ns. metsälasien (saks. Waldglas)
ryhmään. Metsälasi-nimitys tulee lasien metsäisistä
tuotantoalueista, missä tarvittavaa polttoainetta oli kylliksi.
Merkittävimmät kaalinkantalasien tuotantoalueet olivat läntisessä
Saksassa Rein-joen laaksossa, lähellä mm. Siegburgin
myöhäiskeskiaikaisen kivisavikeramiikan tuotantoaluetta.
Kaalinkantalaseja on lähes poikkeuksetta vihertävän sävyissä –
pääasiassa vaalenvihreänä, joskus myös tumman vihreänä – ja
väri aiheutuu epäpuhtauksista, etenkin rautaoksidista.
Lasien
kylkien koristelun ohella nypyillä on ollut oma tehtävänsä myös
käytännössä: täytenä raskaat lasit ovat pysyneet varmemmin otteessa nyppyjen ansiosta, myös ruokailun
aikana rasvaisilla käsillä kiinni pitäen.
Toisaalta on voitu varmistaa lasin kädessä pysyminen myös
epävakaammissa olotiloissa: aikalaiskirjoituksissa nyppyjen
mainitaan takaavan lasin pysymisen myös juopuneen kädessä.
Kuva:
Kaalinkantalaseja taiteessa ja kirkollisessa yhteydessä: Tilman
Riemenschneiderin veistos Christ in the House of Simon (1490-1492),
Münnerstadtin alttaritaulun osa ja tästä yksityiskohta, jossa
näkyy kahta kaalinkantalasityyppiä. Harvinaisempi yksirivinen lasi
esiintyy joissain Riemenschneiderin alttariveistoksissa, ja
siten siitä voidaan käyttää myös termiä Riemenschneider-lasi
tyyppiin viitatessa.
Lasiastioita
voitiin käyttää myös pyhäinjäännösastiana, kuvassa (alimpana
vasemmalla) saksalaisessa 1400-luvun loppupuolen kaalinkantalasissa
on pellavaan ja silkkiin kääritty reliikki. Lasi on suljettu
vahasinetillä; sineteistä on usein apua myös pyhäinjäännöksen
ajoituksessa. Lasin korkeus 10.3 cm.
The
Metropolitan Museum of Art, New York. Public Domain.
Blogista: Tässä blogissa nostetaan esille Turun kaupunkiarkeologiaa ja Varhainen Turku-hankkeen Tuomiokirkkotorin kaivausten (2005–2006) löytöjä vuoden 2020 helmikuussa alkaneen ARKSA-hankkeen puitteissa. Arksa- eli ”Arkeologia saavutettavaksi” -hankkeen pääteemana on keskiaikaisen kaupunkiarkeologisen esineistön tunnettuuden, saavutettavuuden ja avoimuuden lisääminen yhteistyössä vapaaehtoistoimijoiden kanssa. ARKSA-hankkeen myötä vapaaehtoisilla on mahdollisuus päästä tutkimaan kokoelmia ja osallistumaan näiden tallennukseen valokuvaamalla luetteloituja löytöjä. Museo opastaa kaikissa vaiheissa esineiden käsittelystä kuvaamiseen. Löytöjen valokuvat liitetään Museon informaatioportaaliin (MIP), josta rakennetaan rajapinta valtakunnalliseen hakupalveluun Finnaan, missä arkeologiset löytötiedot ovat suuren yleisön saatavilla. Kuvaaminen aloitetaan Tuomiokirkkotorin kaivauksien löytöaineistosta.
Lasista asiaa mm:
Buttery,
Ruth Marie (2010). Tilman Riemenschneider's monochrome
sculpture: an examination of its origins. University of
Birmingham. M.Phil.
Verkossa: https://core.ac.uk/download/pdf/76765.pdf
Haggrén,
Georg (red.) (1999). Skål!: sirpaleita keskiajalta : [lasiastioita
ja niiden käyttäjiä keskiajan Pohjois-Euroopassa] = Skål! :
glasskärvor från medeltiden : [glaskärl och deras ägare i det
medeltida Nordeuropa] = Cheers! : fragments from the middle ages :
[glassvessels and their users in the Medieval North-Europa]. Turku:
Aboa Vetus & Ars Nova.
Haggrén,
Georg (2003). Sirpaleita
Hansan kulttuuripiiristä - keskiaikaiset lasiastialöydöt.
Kaupunkia pintaa syvemmältä. Arkeologisia näkökulmia
Turun historiaan. Seppänen, L. (toim.). AMAF IX. Turku. Suomen
keskiajan arkeologian seura 2003.
Haggrén,
Georg & Terävä, Elina (2012). Lasipikareita keskiaikaisilta
kylätonteilta. SKAS 1-2. 2012.
Majantie,
Kirsi (2007). Löydöt kertovat elämästä, käsitöistä ja
kaupasta keskiajan Turussa. HIT – History in Turku: Tietoja,
taitoja ja löytöjä. Turun maakuntamuseo. Näyttelyesite. 2007.
Tässä
julkaisussa (HIT) muita artikkeleja Varhainen Turku-projektista:
- Pihlman, Aki: Uusia tulkintoja Turun kaupungin muodostumisesta.
- Ratilainen, Tanja: Kirkkokadun ja sen varrella sijainneen tontin vaiheita.
- Saloranta, Elina: Akatemiatorin alueen varhaisia vaiheita.
Pihlman,
Aki & Majantie, Kirsi Majantie 2007. Varhainen Turku -hanke ja
kaivaukset tuomiokirkon vieressä. SKAS 2. 2007.
Verkossa: http://www.skas.fi/wp-content/uploads/2018/03/SKAS2_2007.pdf
Sarajärvi,
Kati (2012). Tornionjoen varren keskiaikaiset lasipikarit. SKAS 1-2.
2012.
Verkkojulkaisuja:
Erinomaisen hyvä artikkeli! Varsinkin meikäläiselle, jolle muinaista lasia joskus töissä tulee vastaan, mutta siitä en mitään tiedä. Kunnon kirjallisuuttakaan ei ole saatavilla. Kiitos tästä!
VastaaPoistaKiitos Timo! Juu lasia varmasti tulee kaivauksilta vastaan, ja on hienoa, että myös kaupunkien ulkopuolelta kuten kylätonteilta ja maaseutukohteista näitä näyttää tulevan enenevässä määrin. Mielenkiinnolla voi odotella myös meneillään olevaa V-S:n kylätutkimuksen tuloksia..Kati Sarajärvi muun muassa (SKAS 1-2,2012) kirjoittaa Tornionjoen laseista, ja yhä enemmän tulee tietoa uusista ja yllättävistäkin kohteista. Georg Haggren on tietenkin lasitutkimuksen uranuurtaja (hänen tutkimuksiin ja artikkeleihin tämäkin juttu pääasiassa perustuu Suomen ja Turun lasien suhteen), ja voisi kuvitella, että jossain vaiheessa ilmestyisi vielä kokoavampi julkaisu näistä viimeaikaisista löydöistä. Tietoahan näistä on, mutta se on näiden uusimpien suhteen vielä aika sirpaleista.. : ) tässä linkki missä mm.juttua Tornionjoen kohteesta ja muilta kylätonteilta (Sarajärvi, Haggren&Terävä).
VastaaPoistahttp://www.skas.fi/wp-content/uploads/2018/01/SKAS1_2_2012.pdf
Siis tarkoitin tietenkin Turun keskiaikaiset kylät-projektia, jonka tietysti tiedätkin. https://m.facebook.com/kylatturussa/
VastaaPoistaHyvä artikkeli!
VastaaPoistaVirossa (Tartto) näitä ilmeisesti enemmän.
VastaaPoistaKiitos Olli! Olet aivan oikeassa, Suomenlahden eteläpuolelta on tätä(kin) aineistoa kiitettävästi! Varsinkin Tartto merkittävä kuten mainitsit, ja eihän se ihme olekaan kun ajattelee sen keskeistä roolia vahvasti saksalaisvaikutteisena hansakaupunkina ja maareittien solmukohtana.
VastaaPoista