maanantai 19. kesäkuuta 2017

Kuvia kiveltä



Kivipainotekniikan keksi saksalainen Alois Senefelder vuonna 1798. Se perustui siihen, että vesi ja rasva hylkivät toisiaan. Kalkkikivelle piirrettiin tussilla tai rasvaliidulla haluttu kuva peilikuvana. Kiveä käsiteltiin kemikaaleilla niin, että piirretty osa oli rasvainen ja hylki vettä mutta imi itseensä painovärin. Kiven piirtämättömät osat imivät vettä mutta hylkivät painoväriä. Jokainen väri painettiin erikseen omalta kiveltään.  Paras kivi saatiin Baijerin Solnhofenista. Tekniikka mahdollisti moniväripainatuksen ja siitä kiinnostuivat ensimmäisinä taiteilijat.

Arjen designia
Åbo Stentryckeri Ab perustetiin vuonna 1851. Sen seuraaja Turun Kivipaino Oy toimi Linnankadulla sijaitsevassa kiinteistössä 1970-luvun lopulle asti. Tuotevalikoimaan kuuluivat mm. erilaiset tuote-etiketit ja päällyskääreet, joita painettiin yritysten tarpeisiin: P.C. Rettigille tupakkaetikettejä, Jalostaja Oy:lle säilyke-etikettejä, Hellas Oy:lle suklaakääreitä jne.



Hellas ryhtyi valmistamaan PEZ-pastilleja 1961 ja niitä varten tilattiin myös pakkauksia.
Etikettien designista huolehtivat usein kivipainon omat litografit, mm. vuonna 1928 myyntiin tulleen Sisu-pastillin pakkauksen ja logon kehitti Turun Kivipainossa työskennellyt 25-vuotias taiteilija Arnold Tilgmann. Hellaksella puolestaan oli oma mainososasto, jossa päällyskääreet ja etiketit suunniteltiin. Kivipainon vaativimpiin painotöihin kuuluivat pelikortit ja posliinisiirtokuvat, joissa käytettiin runsaasti eri värejä.

Posliinisiirtokuva
Luostarinmäen kivipaino
Vuonna 1914 kivipainaja Karl Bäckman haki töitä Turun Kivipainosta. Sovittiin, että hän jäisi muutamaksi kuukaudeksi painamaan pelikortteja. Kuukaudet venyvät kuitenkin 48 vuodeksi. Eläkkeelle jäätyään hän toteutti pitkäaikaisen haaveensa ja perusti Luostarinmäen käsityöläismuseoon pienen kivipainon, jonka irtaimiston museolle lahjoitti Turun kivipaino Oy sekä Turun Pussi- ja Kirjekuoritehdas. Karl Beckmanin jälkeen museon kivipainoa piti kesäaikaan toiminnassa 1980-luvun alkuvuosiin asti hänen poikansa Paavo Bäckman. Luostarinmäen kivipainon tuotteita olivat eri taiteilijoiden alueesta piirtämät litografiat. Käsityötaidon päivien aikana 17.-20.8.2017 museon kivipaino on pitkästä aikaa avoinna ja esillä on Turun Kivipainon tuotteita.

Leena Vuorio
tutkija, Luostarinmäen käsityöläismuseo



1 kommentti:

  1. Vierailin mummini kanssa Luostarinmäellä Turun Kivipainossa kesällä 1973: mummi osti maisemataulun ja minä sain valita lahjaksi mustalla makulatuuripaperille painetun aatelisvaakunan - joka on muuten vieläkin tallessa: koristeellisen sulkatöyhtöisen haarniskakypärän alla olevassa kilvessä on kaksi pöllö-lintua (Minerva) ja kaksi airoilla ja maston kruunulla varustettua purjelaivaa. Näytekansiossa oli hienoja värikkäitä litografioita - siitä varmaan starttasi näihin päiviin asti jatkunut kiinnostukseni kromolitografiana painettuihin värikuviin. Aikamoisia painoalan ammattilaisia ovat olleet ennen modernin nelivärierottelun keksimistä.

    VastaaPoista