Kivipainotekniikan keksi
saksalainen Alois Senefelder vuonna 1798. Se perustui siihen, että vesi ja rasva
hylkivät toisiaan. Kalkkikivelle piirrettiin tussilla tai rasvaliidulla haluttu
kuva peilikuvana. Kiveä käsiteltiin kemikaaleilla niin, että piirretty osa oli
rasvainen ja hylki vettä mutta imi itseensä painovärin. Kiven piirtämättömät
osat imivät vettä mutta hylkivät painoväriä. Jokainen väri painettiin erikseen
omalta kiveltään. Paras kivi saatiin
Baijerin Solnhofenista. Tekniikka mahdollisti moniväripainatuksen ja siitä
kiinnostuivat ensimmäisinä taiteilijat.
Arjen designia
Åbo Stentryckeri Ab perustetiin
vuonna 1851. Sen seuraaja Turun Kivipaino Oy toimi Linnankadulla sijaitsevassa kiinteistössä
1970-luvun lopulle asti. Tuotevalikoimaan kuuluivat mm. erilaiset
tuote-etiketit ja päällyskääreet, joita painettiin yritysten tarpeisiin: P.C.
Rettigille tupakkaetikettejä, Jalostaja Oy:lle säilyke-etikettejä, Hellas
Oy:lle suklaakääreitä jne.
Hellas ryhtyi valmistamaan PEZ-pastilleja 1961 ja niitä varten tilattiin myös pakkauksia. |
Etikettien designista huolehtivat usein kivipainon
omat litografit, mm. vuonna 1928 myyntiin tulleen Sisu-pastillin pakkauksen ja
logon kehitti Turun Kivipainossa työskennellyt 25-vuotias taiteilija Arnold
Tilgmann. Hellaksella
puolestaan oli oma mainososasto, jossa päällyskääreet ja etiketit
suunniteltiin. Kivipainon vaativimpiin painotöihin kuuluivat pelikortit ja
posliinisiirtokuvat, joissa käytettiin runsaasti eri värejä.
Posliinisiirtokuva |
Luostarinmäen kivipaino
Vuonna 1914 kivipainaja Karl
Bäckman haki töitä Turun Kivipainosta. Sovittiin, että hän jäisi muutamaksi
kuukaudeksi painamaan pelikortteja. Kuukaudet venyvät kuitenkin 48 vuodeksi.
Eläkkeelle jäätyään hän toteutti pitkäaikaisen haaveensa ja perusti
Luostarinmäen käsityöläismuseoon pienen kivipainon, jonka irtaimiston museolle
lahjoitti Turun kivipaino Oy sekä Turun Pussi- ja Kirjekuoritehdas. Karl
Beckmanin jälkeen museon kivipainoa piti kesäaikaan toiminnassa 1980-luvun
alkuvuosiin asti hänen poikansa Paavo Bäckman. Luostarinmäen kivipainon
tuotteita olivat eri taiteilijoiden alueesta piirtämät litografiat. Käsityötaidon päivien aikana 17.-20.8.2017 museon kivipaino on pitkästä aikaa avoinna ja esillä on Turun Kivipainon tuotteita.
Leena Vuorio
tutkija, Luostarinmäen käsityöläismuseo
tutkija, Luostarinmäen käsityöläismuseo
Vierailin mummini kanssa Luostarinmäellä Turun Kivipainossa kesällä 1973: mummi osti maisemataulun ja minä sain valita lahjaksi mustalla makulatuuripaperille painetun aatelisvaakunan - joka on muuten vieläkin tallessa: koristeellisen sulkatöyhtöisen haarniskakypärän alla olevassa kilvessä on kaksi pöllö-lintua (Minerva) ja kaksi airoilla ja maston kruunulla varustettua purjelaivaa. Näytekansiossa oli hienoja värikkäitä litografioita - siitä varmaan starttasi näihin päiviin asti jatkunut kiinnostukseni kromolitografiana painettuihin värikuviin. Aikamoisia painoalan ammattilaisia ovat olleet ennen modernin nelivärierottelun keksimistä.
VastaaPoista