Järjestelin kuluneen kenttätyökauden aikana maastossa ottamiani
valokuvia, ja samalla poimin joukosta muutaman kohteen, joita seuraavassa
lyhyesti esittelen.
Tammenpään kivisilta Salossa (tunnus muinaisjäännösrekisterissä 1000028593)
Olin Museoviraston intendentti Teija Tiitisen kanssa
juuri ennen juhannusta tarkastamassa Museovirastolle ilmoitettua
röykkiökohdetta. Meille toimitetuissa kulkuohjeissa oli vain lyhyesti mainittu
vanha kivisilta, joka matkalla ylitetään. Hämmästyksemme olikin melkoinen, kun saavuimme
sillan kohdalle. Olimme kumpikin odottaneet jotain vaatimatonta, ehkä pienen
puron ylittävää pahaista siltarakennetta, kun eteemme tulikin valtava, erittäin
huolellisesti rakennettu, suurista lohkokivistä tehty silta. Pituutta sillalla
oli varmaan reilut 50 metriä. Erikoista oli, että silta ei näyttänyt johtavan
mihinkään, vaan se sijaitsi metsässä, jokseenkin keskellä ei mitään. Sillan alitse kulki vain
kapea kärrytie.
Lohkokivessä näkyvät poran jäljet. |
Turun Uittamon patteri (Uittamo2, 1000018597)
Varmaan monelle turkulaiselle Uittamon koulun
pohjoispuolella sijaitseva, 2. maailmansodan aikana rakennettu ilmantorjuntapatteristo
on tuttu. Itse en ollut koskaan käynyt kyseisellä mäellä, joten paikalta
avutuvat upeat näköalat olivatkin positiivinen yllätys.
Mäellä on useita betonista rakennettuja, tykkiasemaan kuuluneita jäännöksiä, jotka nykyisin ovat lähestulkoon kokonaan nuorison piirtämien graffitien peitossa. Graffiteista voidaan olla montaa mieltä, mutta täytyy myöntää, että osa niistä oli todella taitavasti ja oivaltavasti tehty. Museoviranomaisen näkökulmasta jonkin verran huolestuttavaa on ehkä se, että todennäköisesti jossain vaiheessa tulevaisuudessa myös 2. maailmansodan aikaiset, käytöstä pois jääneet puolustusvarustukset luokitellaan kiinteiksi muinaisjäännöksiksi. Ja muinaisjäännökseen graffitit eivät oikein taida istua..........
Torpanpaikka Kiskon Malmbergetissä (Leilä, 1000028694)
Mäelle johtava kivitie. |
Mäellä on useita betonista rakennettuja, tykkiasemaan kuuluneita jäännöksiä, jotka nykyisin ovat lähestulkoon kokonaan nuorison piirtämien graffitien peitossa. Graffiteista voidaan olla montaa mieltä, mutta täytyy myöntää, että osa niistä oli todella taitavasti ja oivaltavasti tehty. Museoviranomaisen näkökulmasta jonkin verran huolestuttavaa on ehkä se, että todennäköisesti jossain vaiheessa tulevaisuudessa myös 2. maailmansodan aikaiset, käytöstä pois jääneet puolustusvarustukset luokitellaan kiinteiksi muinaisjäännöksiksi. Ja muinaisjäännökseen graffitit eivät oikein taida istua..........
Tykkiasemaan piirrettyjä graffitteja. |
Torpanpaikka Kiskon Malmbergetissä (Leilä, 1000028694)
Elokuussa Kiskon Malmbergetin, jo 1600-luvulla käytössä
olleen rautakaivoksen läheisyydestä löytyivät vanhan torpan jäännökset. Tarkastushetkellä
alueella kasvoi vanha kuusikko, jonka alla aluskasvillisuus ei ollut päässyt
rehottamaan, joten rakenteet erottuivat maastossa erittäin hyvin. Kohde tuli
esille, kun alueelle oltiin suunnittelemassa hakkuita ja metsästä löytyi epäilyttävän
näköisiä kivimuodostelmia, kivijalkoja ja –aitamaisia rakennelmia. Yhdessä
kivijalassa oli selvä tulisijan paikka. Kaiken kaikkiaan aluetta oli
aikoinaan selvästi raivattu kivistä. Lisäksi kohteen läheltä, parin sadan
metrin päästä löytyi useita maakellarin pohjia rivissä rinteessä.
Erityisbonuksena mainittakoon viimeksi mainittujen kohdalta löytynyt valtava mustatorvisienikeskittymä!
Tulisijallinen kivijalka. |
Rinteessä sijaitsevat maakellarit on merkitty kuvaan punaisilla nuolilla, |
Kaarina, Raadelma, Kuninkaantie (Suuri Rantatie 1000028865)
Lokakuussa kävin tarkastamassa kohteen yhdessä Museoviraston
intendentti Satu Mikkosen-Hirvosen kanssa, koska Kaarinan kaupungilla on
suunnitelmissa kunnostaa ko. tienpätkää, jotta se palvelisi paremmin kevyenliikenteen
väylänä. Olen ajanut pyörällä tietä pitkin muutamia vuosia sitten, mutta oikeastaan
vasta nyt tajusin, millainen helmi tässä on kysymyksessä.
Kohde sijaitsee Tuorlan maatalousoppilaitoksen rakennusten itäpuolella, metsäalueella. Tieosuus on kaikkiaan noin 450 metriä pitkä ja pääosin erittäin hyvin säilynyt. Sen reunoilla on selvät ja osin varsin korkeatkin pengerrykset.
Uskaltaisin väittää, että kysymyksessä on yksi parhaiten
säilyneistä Suuren Rantatien osuuksista koko Varsinais-Suomessa, ellei jopa
parhaiten säilynyt. Suuri Rantatie oli Suomen tärkeimpiä historiallisia
maantieyhteyksiä, joka rakennettiin yhdistämään Turkua ja Viipuria. Tiestä on käytetty
usein myös nimitystä Kuninkaantie tai Vanha Viipurintie.
Teksti ja kuvat: Kaisa Lehtonen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti