Blogin
teemana on Turun kaupunkiarkeologia ja Varhainen Turku-hankkeen
Tuomiokirkkotorin kaivausten (2005–2006) löytöaineisto tämän
vuoden 2020 alussa alkaneen ARKSA-hankkeen puitteissa. ARKSA-
eli ”Arkeologia saavutettavaksi” -hankkeen pääteemana on
keskiaikaisen kaupunkiarkeologisen esineistön tunnettuuden,
saavutettavuuden ja avoimuuden lisääminen yhteistyössä
vapaaehtoistoimijoiden kanssa. ARKSA-hankkeen myötä vapaaehtoisilla
on mahdollisuus päästä tutkimaan kokoelmia ja osallistumaan näiden
tallennukseen valokuvaamalla luetteloituja löytöjä.
Löytöjen valokuvat liitetään Museon informaatioportaaliin (MIP) sekä tästä rajapinnan kautta myös Finnaan, missä arkeologiset löytötiedot ovat kaikkien saatavilla. Kuvaaminen aloitetaan Tuomiokirkkotorin kaivauksien löytöaineistosta. Tässä blogissa nostetaan esille pieneltä osin Tuomiokirkkotorin kaivausten löytöjä ja niihin liittyviä aiheita loppukevään ajan.
Löytöjen valokuvat liitetään Museon informaatioportaaliin (MIP) sekä tästä rajapinnan kautta myös Finnaan, missä arkeologiset löytötiedot ovat kaikkien saatavilla. Kuvaaminen aloitetaan Tuomiokirkkotorin kaivauksien löytöaineistosta. Tässä blogissa nostetaan esille pieneltä osin Tuomiokirkkotorin kaivausten löytöjä ja niihin liittyviä aiheita loppukevään ajan.
Marian tervehdys Tuomiokirkkotorilta!
Esittelyssä
Tuomiokirkkotorin kaivausten viikon löytö vuoden 2006 elokuulta:
rengassolki, jonka kehässä kummallakin vastakkaisella puolella on
yhteen liitetyt kädet ja erotettavissa teksti
AVE MARI, eli Ave Maria – Terve Maria. Löydetty
solki on ns. kihlasolki eli uskollisuussolki.
Solki
löytyi kirkon ja Brahenpuiston väliseltä kaivausalueelta, ja se
ajoittuu löytöyhteytensä perusteella 1300-luvulle. Kaiken
kaikkiaan Tuomiokirkkotorin kaivauksilta rengassolkia on kolme, ja
lisäksi yksi mahdollinen pieni rengassolki. Kyseinen löytö on
kuitenkin ainoa uskollisuussolkityypin edustaja.
Soljessa
on käytetty lyijy-tina-seosmetallia.
Rengassoljet valmistettiin yleensä hopeasta, pronssista
tai tinasta, jotkut ovat kullattua hopeaa. Soljen kehä muodostaa
yhtenäisen renkaan, ja neula on liitetty reikään tai kehän
ohennukseen. Rengassolkia käytettiin vaatteiden kiinnityksessä ja
vyön solkina. Rengassoljet levisivät koko Pohjois-Euroopan alueelle
1200- ja 1300-luvuilla ja niistä kehittyi uusia solkimuotoja, joiden
elinkaari ulottui aina 1800-luvulle saakka. Keskiajalla
rengassoljista muodostui nykyajan sormuksia vastaavia avioliiton ja
rakkauden näkyviä merkkejä. Uskollisuussoljet muodostivat oman ryhmänsä, jossa yhteenliitetyt kädet ovat keskeinen elementti.
Jotkut rengassoljet ovat kultaa ja jalokivin koristeltuja varsinaisia kultasepän
taidonnäytteitä, ja olivat siten aikanaan hyvin arvokkaita ja harvojen saatavilla.
Tuomiokirkkotorin uskollisuussolki sivusuunnasta.
XRF-analyysissa saadaan selville esineessä käytetyt seosten suhteet:
Tuomiokirkkotorin uskollisuussoljessa on lyijyä 65,79%, tinaa 28,76% ja rautaa 5,45%.
Kuva: TMK / N. Kivisalo.
Uskosta,
uskollisuudesta ja rakkaudesta
Yhteen
liitetyt kädet ilmentävät sekä maallista että hengellistä
sitoutumista. Puolisoiden sitoutuminen avioliittoon oli merkittävä
seremonia: kihlajaissopimuksen ja avioliiton vahvisti kädenpuristus,
joka symboloi puolisoiden keskinäistä uskollisuutta ja sinetöi
myös laajemmin sopimuksen sukujen välillä. Kihlaus ei siis ollut
”vain kahden kauppa” vaan se vahvistettiin kädenpuristuksella
myös sukujen edustajien kesken.
Lyriikanlajissaan laajin ja monipuolisin minnelaulujen kokoelma Manessen käsikirjoitus (Codex Manesse/Manesse-Handschrift, 1305-1340) on rikkaasti kuvitettu. Tässä pariskunta sukulaisineen ja liiton sinetöivä kädenpuristus Johannes Hadlaubin kuvittamana. Manessen käsikirjoitus on sijoitettu Heidelbergin yliopiston kirjastoon. Public domain.
Uskollisuussoljen
hengellinen merkitys on ollut myös olennainen niiden kantajille: ne
ovat ilmaisseet uskoa ja uskollisuutta Jumalaa kohtaan, sekä
vahvistaneet ja tuoneet turvaa maallisessa elämän kamppailussa.
Uskonnolliset tekstit kuten pyhimysten nimet ovatkin solkityypissä
yleisiä.
Tuomiokirkkotorin
uskollisuussoljen teksti - AVE MARIA - on solkityypissä suosittu.
Neitsyt Maria oli yksi keskiajan suosituimmista suojeluspyhimyksistä
ja häneltä haettiin paitsi yleistä elämän suojelusta, myös apua
pienempiinkin arkisiin vaivoihin. Maria-kultissa
erityisesti Ave Maria -rukous oli keskeinen, säkeitä voitiin
toistella peräjälkeen henkilökohtaisen, jopa ekstaattisen uskonnollisen kokemuksen
saavuttamiseksi.
Neitsyt
Marialle omistautumisen huippuaikaa olivat varsinkin 1200-
ja 1300-luku. Maria-kultista tuli olennainen osa sekä henkistä että aineellista kulttuuria. Marialle omistettiin kirkkoja ja luostareita, ja hänet ottivat suojelijakseen uskonnollisten järjestöjen ohella myös maalliset
killatkin. Keskeiseksi
Maria nousi myös taiteessa ja lyriikassa. Turussa Marian merkitys
näkyy esimerkiksi hänelle pyhitetyssä Turun tuomiokirkossa ja
kaupungin vaakunan lilja-symboliikassa.
Neitsytäiti
Mariaan voitiin liittää monet aikakaudella ihannoidut hyveet kuten
hurskaus, viattomuus, uskollisuus ja nöyryys.
Naiseuden
ja äitiyden ideaalina hänen roolinsa oli merkittävä myös
avioliiton ja synnytyksen suojelijana. Suomessakin Marian rooli on elänyt vahvana mm. tarina-, rukous- ja loitsuperinteessä samoin kuin Keski-Euroopassakin.
Keskiajalla
varsinkin suojaavaan magiaan liitetyt käsitykset olivat osa
henkilökohtaista uskoa ja uskonnonharjoitusta, eikä ”puhdasoppisen uskon" ja ”taikauskon” välillä tunnettu jyrkkää rajanvetoa -
erottelu sai jalansijaa vasta reformaation myötä. Keskiajallakin
musta magia eli vahingoittavaksi tarkoitettu magia oli tuomittavaa ja
rangaistavaa, mutta kansanuskoon kuuluva ns. valkoinen
magia - eli suojelemiseen, parantamiseen ja kirousten purkamiseen
tarkoitettu magia – nähtiin harmittomana; vahvistihan tämä myös
pyhimysten asemaa kansan jokapäiväisessä uskonharjoituksessa ja
mielenmaisemassa.
Uskollisuussolkien
yhteydessä pitää mainita myös roomalaisaikoihin periytyvät,
mutta varsinkin keskiajalta lähtien suosituksi tulleet uskollisuus-
eli fides- tai fede-sormukset,
joissa on sama kuvakieli eli yhteen liitetyt kädet, yleisenä
teemana näissä on myös kahden käden pitelemä sydän.
Sormuksissakin symboliikka on paitsi hengellinen myös maalliseen
rakkauteen ja ystävyyteen liittyvä. Rakkauden sinetiksi ja osaksi
avioliittoseremoniaa uskollisuussormukset ovat tulleet
1200-1300-luvuilla, mutta suosionsa huipulle ne nousivat 1500-luvulla
ja niiden käyttö jatkui vielä 1600-luvullakin. Joissain
sormuksissa on suoria rakkaudentunnustuksia, kuten eräässä
varhaisen tyypin englantilaisessa sormuksessa, jossa tekstinä on
ytimekkäästi latinaksi AMO, ”rakastan sinua”. Suomesta
löydetty vanhin uskollisuussormus on Hämeen linnasta 1300-luvulta,
sen kehässä on ainutlaatuinen ranskankielinen kaiverrus Amoure
vanit toute coce
- rakkaus voittaa kaiken. 1500- ja 1600-luvun uskollisuussormuksia on
myös mm. Turun keskustasta, Raision Kuninkaanojalta (jossa jopa
kihlaparin nimikirjaimet!), Mynämäeltä, Kökarista ja Luumäeltä.
Henkilökohtaisiksi
tarkoitettuja viestejä on myös vastaavissa soljissa, kuten
Englannissa Winwickin solkena tunnetussa
1400-luvun
uskollisuussoljessa on ranskankielinen viesti: Pensez
de moy
- ajattele minua. Täyskultaisen soljen toisella puolella kehää
kiertää viiden kukan sarja. Kukat viitannevat tunnettuun
rakastavaisten värssyyn ”älä unohda minua”, joka on monessa kielessä myös lemmikin nimenä, kuten englannin forget-me-not.
Perinne tunnettiin täälläkin ja nimestä on tietenkin useita
tarinaversioita.
Kasvisuvulle lemmikki-nimen antanut
Elias
Lönnrot kirjoittaa Flora Fennicassa suomalaisten toisinaan sanoneen
lemmikkiä muistonkukaksi, muina niminään mm. lemmenkukka ja
ikävänkukka.
Romanttisen
rakkauden käsite sai Euroopassa keskiajalla suosiota varsinkin
ritariromantiikan myötä. Rakkaus kukoisti kuvataiteessa, lyriikassa
ja balladeissa ja nousi keskeiseksi teemaksi myös moraali- ja
käytösoppaissa. Hyvin
erilaisessa maailmassa ja maailmankuvassa eli kuitenkin esimerkiksi talonpoikaisnainen aatelisneitoon verrattuna. Ritariromantiikka koski
etupäässä yläluokkaisia hovikulttuuriin kasvaneita naisia, joskin
sen vaikutukset ulottuivat vähitellen tapakulttuuriinkin, eri alueilla omanlaisiksi muovautuen. Avioliittoja
solmittiin kuitenkin enimmäkseen käytännöllisistä (kuten taloudellisista) syistä sukujen kesken, ja ne olivat sidoksissa vahvasti sosiaaliseen asemaan. Romanttisella rakkaudella ei ollut välttämättä
painoarvoa liittoja solmittaessa.
Turun Tuomiokirkkotorinkin soljen taustalla on tarina, jota emme valitettavasti pääse koskaan kuulemaan. Kenelle se on kuulunut ja mitä esine on kantajalleen edustanut? Onko solki saatu esimerkiksi kihlalahjana ja onko taustalla ollut palava rakkaus vai käytännön sanelema ratkaisu? Ainakin voimme kuvitella, että solki on edustanut vahvasti sitoutumisen ideaa, hengellistä tai maallista, ehkäpä jopa molempia?
Vasemmalla
Ruotsin Länsipohjasta Nederkalixin pitäjästä Töresta 1300-luvun
puolivälissä maahan kätketty löytö joka sisältää neljä
solkea ja hakasta sekä lusikan ja riipuksen. Kolme soljista on ns.
kihlasolkia 1300-luvulta, ne ovat hopeaa ja tyyppiä esiintyy 1300-
ja 1400-luvuilla. Solkityyppiä on keskiaikana pidetty saksalaisen
kultaseppäammattikunnan mestarinäytteenä. Mitat noin 8 cm – 9.5
cm. Statens Historiska Museum, Tukholma (15507:1-7). Oikealla
hopeinen solki Norjasta, halkaisijaltaan 5 cm, ajoitus mahdollisesti
1300-1400-luku. Soljen kehää kiertää kirjoitus JASPA MELCHIOR
BALTA. Itämaiden tietäjät olivat mm. matkustavaisten
suojeluspyhimyksiä. Norja Bergen Museum, Arkeologinen instituutti,
Bergen (BRM 0/95078). Kuvat: Margareeta: Pohjolan rouva ja valtias.
Näyttelyluettelo (1997: 338, 397).
Aiheeseen
liittyviä lähteitä mm:
- Immonen Visa (2017). Rakkaus sormuksissa – koruja keskiajan Suomesta. Pirta. Kalevalaisten Naisten Liiton kulttuuri- ja jäsenlehti 1/2017. Verkossa: https://www.kalevalaistennaistenliitto.fi/wp-content/uploads/2017/05/pirta-1-2017-lores.pdf
- Majantie, Kirsi (2007). Löydöt kertovat elämästä, käsitöistä ja kaupasta keskiajan Turussa. HIT – History in Turku: Tietoja, taitoja ja löytöjä. Turun maakuntamuseo. Näyttelyesite. 2007.
- Margareeta: Pohjolan rouva ja valtias: Kalmarin unioni 600 vuotta: Esseitä ja näyttelyluettelo. Toim. Edgren, Helena; Grinder-Hansen, Poul; Andersson, Lars. Pohjoismaiden ministerineuvosto; Nationalmuseet (Kööpenhamina); Nationalmuseet (København). Nordisk ministerråd 1997.
- Vuorela, Anu (2002): Auringon ja kuun madonna Neitsyt Maria apokalyptisena naisena ja kuvatyypin edustajat Suomessa. Mirator / lokakuu 2002. Verkossa: http://www.glossa.fi/mirator/pdf/Vuorela.pdf
Varhainen
Turku-projektista:
- Pihlman, Aki: Varhainen Turku – tutkimuksen edistymistä ja lisää kysymyksiä. Arkeologia NYT! – Arkeologi NU! 1/2007. Verkossa: http://arkeonyt.mbnet.fi/arkeonyt/AN_2007_1.pdf
- Pihlman, Aki & Majantie, Kirsi Majantie 2007: Varhainen Turku -hanke ja kaivaukset tuomiokirkon vieressä. SKAS2-2. Verkossa: http://www.skas.fi/wp-content/uploads/2018/03/SKAS2_2007.pdf
- HIT– History in Turku -julkaisussa artikkeleja:
- Pihlman, Aki: Uusia tulkintoja Turun kaupungin muodostumisesta.
- Ratilainen, Tanja: Kirkkokadun ja sen varrella sijainneen tontin vaiheita.
- Saloranta, Elina: Akatemiatorin alueen varhaisia vaiheita.
Ks.
Turun kaupunkikaivauksiltakin tehdyistä kätkölöydöistä (myös
Tuomiokirkkotorilta):
- Hukantaival, Sonja: Vuohenkallo uunin alla ja muita taikoja. Arkeologia. NYT! Arkeologi NU! 1/2007. Verkossa: http://arkeonyt.mbnet.fi/arkeonyt/AN_2007_1.pdf
Turun
kaupunkiarkeologiasta:
- Kaupunkia pintaa syvemmältä. Arkeologisia näkökulmia Turun historiaan. Seppänen, L. (toim.). AMAF IX. Turku. Suomen keskiajan arkeologian seura 2003.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti