Turun
museokeskus käynnisti tämän vuoden 2020 helmikuussa ARKSA-
eli Arkeologia
saavutettavaksi-hankkeen, jonka
tavoitteena on keskiaikaisen
kaupunkiarkeologisen esineistön tunnettuuden ja avoimuuden lisääminen yhteistyössä vapaaehtoistoimijoiden kanssa.
Käytännössä tämä tarkoittaa, että vapaaehtoisilla on
mahdollisuus päästä tutkimaan museon kokoelmia ja osallistumaan
näiden tallennukseen valokuvaamalla jo luetteloituja löytöjä.
Kuvaaminen aloitetaan Varhainen
Turku-hankkeen Tuomiokirkkotorin
kaivauksien (2005-2006) löytöaineistosta. Kuvat liitetään Museon
informaatioportaaliin (MIP), ja ne tulevat myös valtakunnalliseen
hakupalveluun Finnaan, missä arkeologiset löytötiedot ovat
kaikille avoimia.
Koronatilanne
ja poikkeusolot
ovat
vaikuttaneet myös kevään ARKSA-hankkeen suunnitelmiin.
Seminaareja
ja tapahtumia kuten myös suunniteltuja kuvausaikoja on jouduttu
perumaan ja siirtämään myöhemmäksi, mutta näihin tullaan
palaamaan taas kun
tilanne sen sallii.
Tässä
blogissa nostetaan esille
pieneltä
osin
Tuomiokirkkotorin
kaivausten löytöjä ja niihin liittyviä aiheita loppukevään
ajan.
Asutuskuva
hahmottuu keskiaikaisella ydinalueella: viljelymaisemasta
kaupunkiasutukseen
Varhainen
Turku-tutkimushanke käynnistettiin kaupungin vanhimpien
vaiheiden selvittämiseksi. Vuosina 2005 ja 2006 Turun maakuntamuseo
eli nykyinen Turun museokeskus suoritti Aki Pihlmanin johdolla
tutkimuskaivaukset Tuomiokirkon ympäristössä.
Kolmas vuosi kului tutkimustulosten kokoamisessa.
Kaivausalueita avattiin kolme: tuomiokirkon länsipuolelle eli kirkon
ja joen väliselle alueelle, kirkon ja Brahenpuiston väliselle
alueelle sekä kirkon ja Vanhan Akatemiantalon väliselle alueelle.
Kaivausalueet voitiin poikkeuksellisesti valita tutkimuksen
näkökulmasta, eikä ne näin olleet rakentamishankkeiden sanelemia
kuten kaupunkiarkeologisissa kohteissa yleensä. Nyt päästiin
etenemään myös vanhimpiin kulttuurikerrostumiin.
Kaivaustulokset
toivat lisävalaistusta kaupunkiasutuksen vaiheisiin ja ikään.
Hanke herätti laajasti mielenkiintoa ja oli
esillä kaivausten aikana poikkeuksellisen näkyvästi aktiivisen
tiedottamisen ja yleisöopastuksien myötä; esillä oli viikottain
myös kaivauslöytöjä Vanhalla Raatihuoneella ja Aboa Vetus &
Ars Nova-museossa. Lisäksi kaivauksille osallistui molempina vuosina
vapaaehtoisia, jotka antoivat merkittävän panoksen löytöjen
seulonnassa.
Vanhimmat
Tuomiokirkkotorin löydöistä ajoittuvat 1200- ja 1300- lukujen
taitteeseen ja nuorimmat 1700-luvulle, ja löytöjä tehtiin kahtena
vuonna yhteensä 21 460 kappaletta.
Löytöryhmät
suuruusjärjestyksessä:
- metalliesineiden katkelmat
- keramiikka-astioiden palat
- puuesineiden katkelmat
- nahkaesineiden ja leikkuujätteen suikaleet
- lasiesineiden palat
- muita löytöryhmiä olivat mm. luuesineet, kaakelit, liitupiiput ja rahat, kiviesineet sekä kuidut/tekstiilijäännökset.
Kaivauksien
myötä selvisi, että Tuomiokirkon eli Unikankareen kummun lähialue
on ollut 1200-luvun lopulla ennen tuomiokirkon rakentamista ja
varsinaisen kaupunkiasutuksen muodostumista viljelykäytössä:
kaikilta kolmelta kaivausalueelta voitiin pohjasaven pinnassa havaita
koukkuauran viiltojälkiä.
Varsinaisen
kaupunkirakentamisen aika alkoi alueella 1300-luvun alussa muodosten
kaupunkitaajaman ulottuen nykyisen Aboa Vetus & Ars Nova -museon
tontille, nelisensataa metriä Tuomiokirkosta joen alajuoksulle.
1200-luvun loppuun ajoittuvia rakentamiseen viittaavia jälkiä on
löytynyt kuitenkin Suurtorin Vartiovuoren puoleisen pään
kaakkoispuolelta sekä Aboa Vetus-museon tontin lounaisosasta, mutta
nämä on liitetty pikemmin 1200-luvun jälkipuolen maaseutumaiseen
asutukseen kuin varsinaiseen kaupunkiasutukseen. Tosin viitteitä
asutuksen luonteesta oli antanut jo 1980-luvulla läheisen Mätäjärven
tutkimukset. Kaupungin kasvu ja laajeneminen jatkui 1300-luvun
puolivälin tienoilta ja voimistui vuosisadan jälkipuoliskolla.
Turun
korttelit keskiajan lopulla. Varhainen Turku-hankkeen kaivaukset
sijoittuivat 2005-2006 Kirkkokortteliin. Ennen tätä, 1980-luvulta
alkaen, kaupunkikaivaukset olivat keskittyneet Luostarinkortteliin
sekä Mätäjärven ja Aninkaisten kortteliin. Kuva: TMK / A. Pihlman
ja M. Puhakka.
Viikon
esine: käsienpesusta käytännön todistuskappale?
Koska
käsihygienia on koronakevään ajankohtainen aihe, esille voi nostaa
Tuomiokirkkotorilta vuoden 2006 kaivauksissa löytyneen
käsienpesuastian eli lavabon eläimenpään muotoisen
kaatonokan. Harvinainen löytö tehtiin tuomiokirkon ja Brahenpuiston
väliseltä kaivausalueelta 1500-luvulle ajoittuvan kivirakennuksen
vierestä. Tämän kaltaisia kahdella vastakkaisella kaatonokalla
varustettuja pyöreäkylkisiä astioita on valmistettu erityisesti
Pohjois-Saksassa ja ne ajoittuvat 1500-luvun alkupuoliskolle. Turkuun
kaatonokan kappale lienee kulkeutunut kaupan kautta tai kaupungissa
vaikuttaneiden saksalaisperäisten porvareiden mukana.
Tuomiokirkkotorin lavabon
kaatonokka esittänee porsaan päätä, mutta tämän tyyppisissä
astioissa esiintyy myös muita eläinhahmoja kuten leijonia, koiria
ja hevosia sekä myyttisiä eläimiä kuten lohikäärmeitä.
Käsienpesuastian eli lavabon porsaan pään muotoinen kaatonokka 1500-luvun alkupuolelta Turun Tuomiokirkkotorilta. Kuva: TMK / Maarit Lassila. (Kuvista muokattu kuvakollaasi N. Kivisalo.)
Lavabot riippuivat ketjusta tai narusta katosta tai telineestä, sisätiloissa usein tulisijan yllä. Käsiä pestessä astiaa heiluteltiin puolelta toiselle, jolloin kaatonokasta valui vettä. Lavabon alla oli yleensä toinen astia, johon kaadettu vesi valui. Keraamisten lavabojen esikuvat löytyvät kirkollisessa käytössä olleista metallisista astioista, joiden muoto siirtyi yksityistalouksien käsienpesuastioihin 1400-1500-luvuilla.
Lavabon
nimi juontaa latinan pestä-verbiin, lavabo
”pesen”, kuten
psalmissa 26:6 lausutaan: Lavabo
inter innocentes manus meas, ”Pesen
käteni viattomuudessa”. Käsienpesuun
voi liittää monia kulttuurikohtaisia rituaalisia ja symbolisia
merkityksiä; klassisena ja sanontoihin jääneenä esimerkkinä
Pontius Pilatuksen käsienpesu vertauskuvainnollisena irtisanoutumisen eleenä. Rituaalisesta
käsienpesusta on esimerkkejä läheltäkin, paikoin edelleen elävänä
perinteenä. Itäkarjalaisessa kulttuurissa pirtin ovensuulla
riippuvalla ´käsastialla´, ja tämän vieressä olevalla
pyyheliinalla,´käspaikalla´, on ollut vahva side ortodoksisuuden
harjoittamiseen. Säännöllinen käsienpesu on merkinnyt paitsi
puhdistautumista myös kunnioitusta: ristinmerkkiä ei saanut tehdä
likaisin käsin.
Yksityiskohta
flaamilaisen Robert Campinin Méroden alttaritaulun triptyykistä (n.
1425): arkkienkeli Gabriel ilmestyy Neitsyt Marialle.
Maalauksessa voi nähdä monia symbolisia elementtejä: mm. liljojen
on tulkittu viittaavan puhtauteen ja viattomuuteen, samoin näihin
viitannee taustalla lavabo, jonka kaatonokat ovat eläimenpäähahmoiset
ja sangassa molemmin puolin ihmisen päät. Tämän tyyppisiä astioita on museoiden kokoelmissa, ja joissain astioissa on jopa
neljä kaatonokkaa. Public domain.
Tuomiokirkkotorilta
löydetyn käsienpesuastian kappaleen on voitu tulkita liittyvän
hygienian paranemiseen, josta on antanut viitteitä myös
henkilökohtaisten astioiden ja ruokailuvälineiden yleistyminen
ainakin varakkaimmissa talouksissa keskiajan loppua kohden mentäessä.
Kaupunkien yleinen jätehuollon kehittyminen on sijoitettu myös
keskiajan lopulle, Turussa löytömateriaalin määrän ja
kerrostumien ohuuden perusteella muutos on havaittavissa
1500-luvulla. Toisaalta tässä yhteydessä on huomioitu myös, että
keskiajan maakerrokset säilövät paremmin eloperäistä ainesta.
Syvemmälle eli vanhempiin kerroksiin mentäessä maa-aineksen
kosteus ja saven tiiviys lisääntyy, näin ollen orgaaniset
materiaalit kuten luu, puu ja nahka ovat paremmin edustettuina
vanhemmissa keskiajan kerrostumissa.
Kuva: Käs´astia, savesta tehty kaksipiippuinen ja kaksikorvainen pesuastia. Astian ympärille on kääritty tuohiliuskoja, kantimena nahkainen remmi. Käsienpesuastia on riippunut karjalaisen pirtin ovensuussa telineessä, yläpuolellaan käsipyyhe eli käspaikka. Astian alapuolella oli puinen saavi, johon kerääntynyt vesi voitiin uusiokäyttää kotieläimille. Vieraan tullessa kylään käsienpesu suoritettiin aina ensin ennen isäntäväen tervehtimistä. Ortodoksitapaa noudattava teki käsienpesun jälken ristinmerkin pyhäinkuvaan päin ennen tervehtimistä. Valmistus: ennen vuotta 1904. Kansallismuseo / Kansatieteelliset kokoelmat. Finna (CC BY 4.0).
"Pese
usein kätesi, jos haluat olla terve" – keskiaikaisten
terveysohjeiden lähteillä
Kirjapainotaito
edisti erilaisten henkilökohtaisen oppaiden suosiota, ja näissä
annettiin myös terveyteen ja puhtauteen liittyviä ohjeita, yhtenä
huomionarvoisena käsienpesu. Terveysoppaat neuvoivat noudattamaan
tapaa mm. herätessä ja ruokailuun liittyen. Yleisesti ottaen lian
ja saastan torjuminen tarkoitti sekä ulkoa että sisältä päin
(kehon eritteet) tulevaa lian torjuntaa. Käsien peseminen nähtiin
erityisen tärkeäksi, koska kädet olivat kosketuksissa muihin
ihmisiin ja päivittäiseen perustarpeeseen, ruokaan.
Keskiajan
lopulla Euroopassa levisi Salernon lääketieteellisen koulun
runomuotoon laadittu terveysopas, Regimen sanitatis
Salernitanum, joka sisälsi ohjeita muun muassa käsihygieniasta.
Se koottiin vanhempia muistisäkeitä käyttäen 1200-luvun lopussa
tai 1300-luvun alussa, ja käännettiin useille kielille ja siitä
otettiin lukuisia painoksia aina 1400-luvun puolesta välistä
1700-luvulle. Salernon terveysoppaassa kehotettiin mm.
hiusten kampaamisen ja hampaiden puhdistamisen ohella pesemään
kädet: "Käsien pesu ruokailun jälkeen antaa sinulle kaksi
etua: se puhdistaa kädet ja kirkastaa silmät. Pese usein
kätesi, jos haluat olla terve. (…) Kun olet syönyt lihaa tai
kalaa, tulee sinun aterian jälkeen pestä kätesi."
Terveysoppaan neuvot ulottuivat lähes joka elämänalueelle, ja
tässä korostettiin niitä terveyden ylläpitoon
liittyviä seikkoja, joihin ihmisen
katsottiin itse voivan vaikuttaa.
Huomattakoon Salernon
terveysoppaan yhteys myös Turun Akatemiaan. Lääketieteen
historiaan perehtynyt LT Aarne Forsius mainitsee, että Salernon
koulun terveysopasta esiteltiin Turun Akatemian lääketieteen
opiskelijoille ainakin professorien Lars Braunin (1657-1730) ja
Herman Diedrich Spöringin (1701-1747) toimesta. Kummatkin päätyivät
virassaan toimiessaan julkaisemaan Salernon koulun
terveydenhoito-ohjeista kootut kirjaset.
1100-luvun
alkupuoliskolle juontuva Petrus Alfonsin Disciplina
Clericalis oli myös laajalle
levinnyt, moraaliseksi ja filosofiseksi kuvailtu teksti, jossa
elämänohjeita annettiin dialogin muodossa. Luvussa De
modo comedendi poika kysyy
käyttäytymissäännöistä kuninkaan pöydässä, jolloin isä
kertoo pojalle, että eroa ei tule tehdä kuninkaan ja muiden
ihmisten välille, vaan kaikissa pöydissä pätevät samat säännöt.
Käsienpesu on tarpeellista ennen ja jälkeen syömisen. Ruokailuun
ryhdyttäessä pitää muistaa, että käsienpesun jälkeen ei sovi
koskea muuhun kuin ruokaan, tämän jälkeenkin käsienpesu on
ehdottoman tärkeää: ”Pese kädet syömisen jälkeen, koska
se on sekä hygieenistä että hyvien tapojen mukaista. Monien
ihmisten silmät heikentyvät, koska he pyyhkivät niitä ruokailun
jälkeen pesemättömillä käsillään”.
Yleisemmin
terveyskäsitykset - ja siten myös oppaat - perustuivat
antiikin ajan humoraalioppiin, jonka mukaan terveys oli seuraus
elimistön perusnesteiden eli sapen ja mustan sapen, liman sekä
veren oikeasta tasapainosta ja sairaus johtui vastaavasti tasapainon
häiriintymisestä. Oppiin perustui keskiajalla - ja myöhemminkin -
esimerkiksi suoneniskentä ja kuppaaminen, joilla pyrittiin
palauttamaan elimistön perusnesteiden tasapaino.
"Musta
surma" eli paiseruttoepidemia ja muut vaaralliset kulkutaudit
edistivät hygienian ylläpitoa, mutta siitä huolimatta taudit
jylläsivät tasaisin väliajoin. Vaikka käsienpesu ymmärrettiin
tärkeäksi myös sairauksien torjumisessa, ei tautien aiheuttajia
ja tartuntateitä tunnettu, ja käsienpesulla ehkäistävien
tautien torjumisella tarkoitettiin pikemminkin esimerkiksi syyhyä ja
muita ihosairauksia. Tautien torjumisessa voitiin käyttää
tietenkin monia muitakin keinoja, ja kuten myöhempinäkin aikoina,
oli kansanperinteen ja -uskon käsityksillä ja menetelmillä
erityinen painoarvo paitsi torjunnassa myös tautien parannuksessa.
Olihan vaivalle kuin vaivalle omat loitsunsakin. Kirkko antoi myös
lukuiset pyhimyksensä, ja kaikki nämä monien muiden keinojen
ohella auttoivat ihmisparkaa jatkuvassa taistelussa elämän
kurimuksessa.
1800-luvun
loppupuolella alettiin oivaltaa käsihygienian merkitys tautien
torjumisessa. Bakteriologian läpimurto joudutti kehitystä, mutta
varsinainen läpimurto tapahtui juoksevan veden yleistyessä
1900-luvun puolivälin jälkeen.
Kuva: Pariskunta pelaa korttia saksalaisessa Israhel van Meckenemin kaiverruksessa. Taustalla koristeellisessa telineessä ketjussa riippuva lavabo (Israhel van Meckenem: Couple Playing Cards, 1495-1503 / Public Domain; CC-PDM).
Varhainen
Turku-hankkeesta:
- HIT – History in Turku: Tietoja, taitoja ja löytöjä. Turun maakuntamuseo. Näyttelyesite. 2007.Tässä julkaisussa (HIT) artikkeleja Varhainen Turku-projektista:- Pihlman, Aki: Uusia tulkintoja Turun kaupungin muodostumisesta.- Ratilainen, Tanja: Kirkkokadun ja sen varrella sijainneen tontin vaiheita.- Saloranta, Elina: Akatemiatorin alueen varhaisia vaiheita.- Majantie, Kirsi: Löydöt kertovat elämästä, käsitöistä ja kaupasta keskiajan Turussa.
- Majantie, Kirsi: Turun varhaisvaiheet tutuiksi kaikille kaupunkilaisille. Tiedottaminen ja yleisön huomioonottaminen Varhainen Turku tutkimushankkeen aikana 2005–2006. Verkkojulkaisu: https://docplayer.fi/4168243-Varhainen-turku-turun-varhaisvaiheet-tutuiksi-kaikille-kaupunkilaisille.html
- Pihlman, Aki: Varhainen Turku – tutkimuksen edistymistä ja lisää kysymyksiä. Arkeologia NYT! – Arkeologi NU! 1/2007. Verkossa: http://arkeonyt.mbnet.fi/arkeonyt/AN_2007_1.pdf
- Pihlman, Aki & Majantie, Kirsi Majantie 2007: Varhainen Turku -hanke ja kaivaukset tuomiokirkon vieressä. SKAS2-2. Verkossa: http://www.skas.fi/wp-content/uploads/2018/03/SKAS2_2007.pdf
Turun
kaupunkiarkeologiasta:
Kaupunkia
pintaa syvemmältä. Arkeologisia näkökulmia Turun historiaan.
Seppänen, L. (toim.). AMAF IX. Turku. Suomen keskiajan arkeologian
seura 2003.
Blogin
aiheisiin liittyviä lähteitä:
- Forsius, Arno: Lääketieteen historian aiheita verkossa: http://www.saunalahti.fi/arnoldus/haklaa.html
- Leikola, Anto: Salernon koulun terveysohjeet. Suomentanut Anto Leikola. Suomen Lääketieteen Historian Seuran vuosikirja Hippokrates 2005: 56–88. Jyväskylä. 2006.
- Muhonen, Jenni: Taikauskoinen kansanperinne paheksunnan ja ihannoinnin kohteena. Suomalaiset taikuustutkimukset 1700-luvulta 1920-luvulle. Suomen historian pro gradu -tutkielma. Historian ja etnologian laitos. Jyväskylän yliopisto. 10.12.2012.
- Vedenkannas, Virpi: Petrus Alfonsin Disciplina Clericalis: arabialaisen kirjallisuuden perillinen keskiajan latinalaisessa Euroopassa. Helsingin yliopisto, Humanistinen tiedekunta, Maailman kulttuurien laitos. 2013. Verkossa:
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti