Museologian opetus
järjestetään Turun yliopiston ja Åbo Akademin yhteisenä opetuksena. Lukuisilla
kursseilla käy luennoimassa Museokeskuksen väkeä, osa käy antamassa vain yhden
luennon, osa puolestaan opettaa pidempiä kokonaisuuksia. Museologian
yliopisto-opettaja Sofia Paasikivi ja Kokoelmien ja rakennetun ympäristön hoito
–kurssilla opettava Sanna Kupila istuivat yhdessä alas pohtimaan yhteistyötä ja
sen vaikutuksia niin yliopiston kuin Museokeskuksenkin puolella.
Museologian opiskelijat kävivät Sannan opastuksella tutustumassa rakennettuun kulttuuriympäristöön Kuralan Kylämäellä. |
Sanna ja Sofia kumpikin kokevat, että ammattilaisten kanssa tehty
opetusyhteistyö on suunnattoman tärkeää alalla, joka tähtää akateemisen
osaamisen ohella myös ammatilliseen osaamiseen. Museologia on yliopistossa
hieman poikkeuksellinen oppiaine, sillä painopiste on voimakkaasti käytännön
töissä. Myös opiskelijoilla työelämä on selvästi voimakkaasti läsnä jo
opintojen alkaessa ja palo päästä käsiksi oman alan konkreettisiin tehtäviin on
suuri.
Tärkeintä museoalan asiantuntijaopetuksessa on kyky välittää oma ammattiosaaminen opiskelijoille. Jos siis Museokeskuksesta löytyy vielä lisää ihmisiä, jotka haluaisivat osallistua museologian opetukseen, niin oppiaineeseen kannattaa olla yhteydessä!
Tärkeintä museoalan asiantuntijaopetuksessa on kyky välittää oma ammattiosaaminen opiskelijoille. Jos siis Museokeskuksesta löytyy vielä lisää ihmisiä, jotka haluaisivat osallistua museologian opetukseen, niin oppiaineeseen kannattaa olla yhteydessä!
Mitkä ovat olleet yhteistyön hedelmällisimpiä hetkiä?
Sanna: ”Minua on ilahduttanut luennoilla erityisesti se, että opiskelijat kysyvät kun haluavat lisätietoa tai eivät jotain ymmärrä. Tämä auttaa kehittämään omaa opetusta. Pari luentoa, jotka olen pitänyt ovat olleet todella mukavia hetkiä, saan kertoa itselleni tärkeästä asiasta kiinnostuneille opiskelijoille. Opiskelijoiden tekemien kysymysten kautta olen saanut myös pohtia asioita uudesta näkökulmasta. Ja huomannut, että itselleni itsestään selvät käsitteet saattavat olla opiskelijoille vieraita. Yritänkin itse oppia miten kertoa näistä asioista selkeämmin ja ymmärrettävämmin.”
Sofia: ”Kun aloitin työt museologiassa vuonna 2018, oli hienoa huomata miten laajat verkostot museologian oppiaineessa oli jo valmiiksi. Opetuksesta sopiminen museoväen kanssa on sujunut alusta asti hienosti ja on kivaa huomata että museotyöntekijät haluavat olla mukana kouluttamassa alalle myös tulevaisuuden tekijöitä.”
Mitä eri osapuolet ovat saaneet itselleen opetuksesta?
Sanna: ”Opetuksen myötä olen miettinyt omaa osaamistani tarkemmin. Tiedänkö asiasta riittävästi, mistä siitä saa lisätietoa? Asioita on pitänyt miettiä hieman eri näkökulmasta. Ennen kaikkea opetus on tuonut arkiseen normaalityöhön jotakin uutta.”
Sofia: ”Opetusyhteistyö on tarjonnut myös itselleni paljon uutta! Kulttuuriperintöala on laaja, eikä yksi ihminen voi osata kaikkea. Vierailevien opettajien myötä pääsen itsekin kuuntelemaan luentoja monista itselleni vieraista aiheista ja osaan myös huomioida niitä muualla opetuksessa. Esimerkiksi Sannan luennoilla opin itsekin paljon uutta rakennetusta kulttuuriperinnöstä.”
Sanna: ”Parasta on tietenkin se, jos saa jonkun ymmärtämään kulttuuriympäristön säilyttämisen tärkeyden. On ollut myös mukava huomata, että kyllä sitä jo näin runsaan 20 vuoden rakennustutkija kokemuksella jotakin tietää.”
Opetuksessa rimalaudan oikeaoppista korjausta; alareuna tulee sahata viistoon, jotta vesi ei jää liitoskohdan päälle vaan valuu pois. |
Entä millaiselta näyttää museokeskuksen ja museologian oppiaineen yhteistyö tulevaisuudessa?
Sanna: ”Eiköhän se yhteistyö jatku tulevaisuudessakin. Opetusyhteistyön tarkoituksena on tuoda tiedoksi mitä me tutkijat museolla oikein teemme ja mikä on sitä arkista museotyötä. Olen huomannut, ettei se ole kaikille aina selvää. Vaikka esimerkiksi minun nimekkeeni on tutkija, emme ehdi tekemään sellaista tutkimustyötä kuin yliopistolla tehdään. Työnkuvaan ei kuulu mitään omaa tutkimusprojektia. Työstämme kertominen toivottavasti auttaa myös opiskelijoita alanvalinnoissaan.”
Sofia: ”Toivon että opetus jatkuu tiiviinä ja käytännönläheisenä! Toivottavasti saamme jatkossakin museokeskuslaisilta paitsi erikoisasiantuntijoiden luentoja, myös kiinnostavia ekskursioita kulissien taakse sekä käytännönläheisiä yhteisprojekteja.”
Rakennetun
kulttuuriperinnön kurssit ovat vain osa opetusyhteistyötä. Museokeskuksen
henkilökuntaa osallistuu opetukseen monella eri kurssilla ja eri yksiköistä.
Osa opettaa laajempia, useamman luennon kokonaisuuksia, osa taas käy antamassa
yhden luennon vuodessa. Välillä myös tehdään projektikursseja Museokeskukselle.
Opetusyhteistyö on mainio tapa myös tutustua hieman opiskelijoihin – eli
toivottavasti tuleviin kollegoihin!
Sofia Paasikivi, museologian yliopisto-opettaja
Sofia Paasikivi, museologian yliopisto-opettaja
Turun museokeskus, Turun yliopisto ja Åbo Akademi ovat
käynnistäneet vuosille 2018–2019 hankkeen, jonka tavoitteena on kehittää ja
syventää organisaatioiden välistä yhteistyötä. Tämän vuoden aikana
Museokeskuksen blogeissa julkaistaan yhteistyön moninaisuudesta kertovia
blogikirjoituksia.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti