Tavanomaisempien vieraiden lisäksi taloihin saattoi
tupsahtaa myös perin kummallista väkeä. Tapaninpäivänä tuli Tapaninlaulajia ja
välipäivinä valkoiseen sonnustautuneita jouluämmiä, kurkia, elefantteja,
paimenia ja muita kummajaisia jotka kerjäsivät syötävää ja (etenkin) juotavaa.
Eniten näitä naamiokulkueita tunnetaan joulun vanhalta
päätöspäivältä, Nuutinpäivältä. Nuuttina on nimittäin vietetty joulu loppuun ja
on aika viedä tynnyristä tappi ja aloittaa arkiset askareet. Nuutinpäivää on
vietetty Varsinais-Suomessa vaihdellen joko loppiaisen jälkeisenä päivänä tai
13.1. Koska ihmisillä saattaa muuten olla taipumus venyttää juhlimista, ovat
nuuttikulkueet menneet talosta toiseen ja varmistaneet joulun loppumisen –
samalla tehden selvän joulun juomista ja muista herkuista.
Kulkueissa liikkuvat hahmot ovat yleensä olleet kylän
nuorisoa. Joskus nuutinpäivän kulkueeseen ovat osallistuneet vain nuoret
miehet, mutta naistenkin tiedetään ottaneen osaa niihin, kuten myös vanhempien
miesten.
Nuutinpäivän kulkueen hahmot ovat olleet vaihtelevia. Mukana
on saattanut olla tytöiksi pukeutuneita poikia ja pojiksi pukeutuneita tyttöjä,
morsiuspari, paimenia tai erilaisia eläimiä kuten kurkia, karhuja tai
elefantteja. Kulkueen johtaja on yleensä ollut joko pukki tai parooni.
Pukki oli kyyryssä
kulkeva mies, jolla oli selän yli heitetty lampaan talja. Taljan alla oli
keppi, johon oli kiinnitetty pukin pää ja häntä.
Paroonilla
puolestaan oli naamio, nurinpäin käännetty takki ja jonkilainen korkea hattu,
esimerkiksi oljista tehty. Vyöllä hänellä oli jonkinlainen miekka.
Nuutit ovat usein olleet hiljaa, jotta heitä ei
tunnistettaisi, tai puhuneet muunnelluin äänin tai äännelleet kuin eläimet.
Nuutit ovat saattaneet tanssia tai mekastaa. Joskus he ovat jahdanneet talon
nuoria naisia, joskus taas talon naiset ovat yrittäneet nyhtää nuuttpukilta
parran. Tyypillinen leikki on, että talon väki yrittää päästä kurkistamaan
nuutin naamion alle. Siksi nuuteilla oli usein märkä vihta tai virtsaan
kastettu olkipamppu, joilla he huiskivat niitä jotka yrittivät koskettaa heitä.
Lapsia nuuttikiertueella 1970-luvulla Taivassalossa. (Kuva: Aarre Kupila) |
Rapa on sun tynnyrisäs
koko joulun ollu,
ja enkä ole sun lihas
murenaa
ja voitas nährä saanu.
Kaikki hyvii taloi,
ja yks on paska,
kunnes nyt tynnyrin
pesijälle
ryyppii antaa jaksa.
Ei sinä minuu ensi
kesän elopellol näe.
Nuutinpäivän kulkueet ovat olleet vahva perinne
Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa. Vakka-Suomen alueella perinne elää
edelleen. 1900-luvun toisella puoliskolla tapa on kuitenkin läpikäynyt
muutoksen. Kun nuoriso on siirtynyt viettämään aikaa muualla, on
nuuttipukkiperinne hiljalleen siirtynyt lasten omaisuudeksi ja nuuteille
annettavat tarjottavat vaihtuneet sahdista ja viinasta makeisiin. Myös
pukeutumisperinne on muuttunut uusien kulttuurivaikutteiden myötä. Asuissa
käytetään helposti saatavia materiaaleja, kuten sukkahousuista tehtyjä
naamioita ja nykyajan nuuttipukkien joukossa nähdään paljon mm.
populaarikulttuurista tuttuja hahmoja.
John Björkman
Lähteitä:
Bregenhoj Karsten & Vento Urpo. Nuutti.
Suomalainen karnevaali. SKS 1975.
Harva Uno. Varsinais-Suomen henkistä kansankulttuuria. Varsinais-Suomen historia III:1. Porvoo
1935.
Vilkuna Kustaa. Vuotuinen ajantieto. Vanhoista
merkkipäivistä sekä kansanomaisesta talous- ja sääkalenterista enteineen.
Keuruu 1981.
Vanhat merkkipäivät (toim. Jouko Hautala). SKS 1986.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti